Ebeveynlerin kriz dönemlerinde erken çocukluk dönemi çocuk ürünleri satın alma davranışlarının incelenmesi: Bireysel ve çocuk odaklı krizle baş etme stratejileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı; ebeveynlerin kriz dönemlerinde bireysel ve çocuk odaklı baş etme stratejilerine dair karma yöntem araştırması uygulanarak nicel yöntemle genellenebilir, nitel yöntemle ise nedenselliği gösteren sonuçlar elde etmektir. Elde edilen sonuçların araştırma modelindeki değişkenlere istinaden anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği de incelenmiştir.Bu konuya dair mevcut literatürde çalışmalara rastlanmaması sebebiyle öncelikle nitel araştırma doğrultusunda görüşmeler yapılarak katılımcılardan elde edilen ifadelerle anket formu oluşturulmuştur. Sonrasında nicel araştırma yapılarak sayısal bulgular elde edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri İzmir ilindeki amaçsal örnekleme yöntemiyle seçilmiş 10 katılımcıdan, nicel verileri ise Google Form üzerinden ankete katılan 424 katılımcıdan kolayda örnekleme yöntemiyle elde edilmiştir. Tez kapsamında yapılan görüşmeler Tanımlayıcı araştırma yöntemine uygun olarak yapılmıştır. Görüşmelerin veri analizi ise fenomenoloji türüne uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Nicel araştırmadan elde edilen sayısal verilerle birlikte faktör analizi yapılarak araştırma modelinin revize edilmiş haliyle SPSS programı üzerinden analizler yapılmıştır.Araştırma sonucunda katılımcıların demografik özelliklerinin farklı boyutlara dair farklı tutumlar sergilemelerine yol açtığı görülmüştür. Lüks Algısı ve Tüketim Gerginliği ile Bireysel ve Çocuk Odaklı Baş Etme Stratejilerinin boyutları ve Kriz Algısının Kapsamının Boyutları arasındaki ilişkinin tüm boyutlar için anlamlı olduğu; aynı şekilde Kriz Algısının Kapsamının Boyutları ile Bireysel ve Çocuk Odaklı Baş Etme Stratejilerinin boyutları arasındaki ilişki incelendiğinde de anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Model testine dair elde edilen sonuçlarda; Çocuğun Önceliklendirilmesi, İndirim Takibi ve Aplikasyon Kullanımı, Birikim Yapma boyutlarını en yüksek derecede etkileyen değişkenin Sağlık Endişesi ve Marka Güveni olduğu görülmektedir. Finansman Yoluyla Telafi Etme, Alt Marka Seçimi ve İkame Etme boyutlarını ise en yüksek derecede Lüks Algısı ve Tüketim Gerginliği değişkeni etkilemektedir. The aim of this thesis is to obtain results regarding parents' strategies to cope with crisis periods both child-focused and individually by using mixed method which consists of quantitative and qualitative methods. It was also examined whether the obtained results showed a significant difference with regard to the variables in the research model.Since similar studies are not available in the current literature, a questionnaire form was created with the statements obtained from the participants by conducting interviews. After that, quantitative research were conducted and numerical findings were obtained. The qualitative data of the study were obtained from 10 participants selected by purposive sampling method in Izmir and quantitative data were obtained from 424 participants who participated in the survey via Google Form by convenience sampling method. The interviews were conducted within the scope of the thesis were made in accordance with the descriptive research method. The data analysis of the interviews was carried out in accordance with the phenomenology type. After obtaining numerical data from the quantitative research, analyzes were made via SPSS programme with a revised version of the research model.As a result of the research, it was observed that demographic characteristics of the participants caused them to exhibit different attitudes towards different dimensions. The relationship between the Perception of Luxury and Consumption Tension with the Dimensions of Individual and Child-Oriented Coping Strategies and the Dimensions of the Scope of Crisis Perception is in a significance level for all dimensions; similarly, the relationship between the Dimensions of the Scope of Crisis Perception and the Dimensions of Individual and Child-Oriented Coping Strategies were examined, a significant relationship has been observed. In the results obtained regarding the model test; It was seen that Health Concern and Brand Trust variable affects Prioritization of the Child, Discount Tracking and Application Usage, Saving dimensions at a highest level. Perception of Luxury and Consumption Tension variable affects Compensation through Financing, Sub-Brand Selection and Substitution dimensions at a highest level.
Collections