Kişilik özellikleri enneagramın tüketicilerin satın alma davranışına etkisi: Eskişehir ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanı anlamak hayatın her alanında oldukça önemlidir. Bireysel olarak bile nasıl bir insan olduğumuzu anlamamız bizlere farklı kapılar açacaktır. Enneagram'da kişilik tipimiz sağlıklı, sağlıksız ve ortalama durumlarda neler olabileceğini görmemizi sağlamaktadır. Görünüşte sadece psikoloji alanına hitap eden bir kavram olarak görülse de pazarlamadan eğitime birçok alanda yararları görülür. Kişilik özellikleri farklı isimlerde farklı tarihsel süreçlerde araştırılmıştır. Kişilik özelliklerinin bir kolu olan Enneagram kavramı ile bu araştırmada tüketici satın alma davranışına etkisi incelenmiştir.Araştırmanın örneklemini Eskişehir ilinde bulunan Cassaba AVM müşterileri ile gönüllülük esasına göre Covid-19 tedbirlerinden önce görüşülen 250 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada nicel veriler kullanılmıştır. Enneagram `Kişilik Ölçeği` ve `Plansız Satın Alma Eğilim Ölçeği, Kompülsif Tüketim Ölçeği, Hedonik Tüketim Ölçeği` ve demografik bilgilerin oluştuğu değişkenlere ait veriler kullanılmıştır. Çalışmalar sonucunda Enneagram kişilik özellikleri ile Tüketici Satın Alma Davranışları arasında çok zayıf ve zayıf düzeyde ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca Enneagram kişilik özelliklerinin Tüketicinin Satın Alma Davranışını pozitif yönlü etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Satın Alma Davranışı ile en yüksek korelasyona `Tip 7: Zevkine düşkün r =0,166` ile en düşük korelasyona sahip `Tip 5: Gözlemci r =0,056` tespit edilmiştir. Üstelik Enneagram kişilik tiplerinden `Tip 7: Zevkine Düşkün β= 0,166` Tüketici Satın Alma Davranışında en yüksek etkiye sahipken, en düşük etkiye ise `Tip 5: Gözlemci β=-0,046`sahiptir. Sonuç olarak Kişilik özellikleri Enneagram alt faktörleri tüketicilerin satın alma davranışlarını etkilediği, bu alt faktörlerden de `Tip 7: Zevkine Düşkün` öncelikli olmak şartı ile tüm alt faktörlere pazarlama alanı çalışanlarının dikkate alarak stratejilerini belirlemeleri gerektiği görülmekte Understanding a person is very important in all aspects of life. It will open different doors for us to understand what kind of person we are, even individually. At Enneagram, our personality type allows us to see what can happen in healthy, unhealthy and average situations. Although it is apparently seen as a concept that addresses only the field of Psychology, its benefits are seen in many areas, from marketing to education. Personality traits have been investigated in different historical processes in different names. The concept of Enneagram, a branch of personality traits, and its effect on consumer buying behavior were studied in this study.The sample of the study consists of 250 people interviewed before Covid-19 measures on a voluntary basis with the customers of Cassaba shopping mall in Eskişehir province. Quantitative data was used in the research. Enneagram` personality scale `and` unplanned purchasing trend scale, compulsive consumption scale, hedonic consumption scale ` and data on variables where demographic information is formed were used.As a result of studies, a very weak and weak relationship was found between Enneagram personality traits and consumer buying behaviors. In addition, it was concluded that Enneagram personality traits positively affect the Consumer's purchasing behavior. `Type 5: Observer r =0,056` with the lowest correlation with `Type 7: Pleasure-loving r =0,166` was found to have the highest correlation with buying behavior. Moreover, of the Enneagram personality types, `Type 7: Pleasure-loving β= 0,166` has the highest effect on consumer buying behavior, while `Type 5: Observer β =0,046` has the lowest effect. As a result, it is seen that the Enneagram sub-factors effect consumers purchasing behavior, and from these sub-factors, `Type 7: Pleasure-loving` should determine their strategies by taking into account all sub-factors of marketing employees.
Collections