Spor Hizmetleri Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatında çalışan antrenörlerin duygusal zeka ve liderlik özelliklerinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışmasının amacı, Spor hizmetleri genel müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatında çalışan antrenörlerin duygusal zekâ ve liderlik özeliklerini araştırma deseni çerçevesinde incelemektir. Araştırmanın evrenini Spor hizmetleri genel müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatında çalışan 4.489 antrenör oluştururken, araştırmanın örneklemini ise alanlara göre örnekleme yöntemi kapsamında 21 farklı ilden toplam 604 antrenör oluşturmuştur. Mevcut tez çalışmasında genel tarama ve ilişkisel tarama modellerinden faydalanılmıştır. Veriler, salgının da etkisi ile çoğunluğu çevrim içi yöntemle olacak şekilde toplanmıştır. Ankara ve Rize illerinde ise yüz yüze uygulama gerçekleştirilmiştir. Araştırmada yer alan antrenörlerden veri toplamak amacı ile anket kullanılmıştır. Anket; kişisel bilgi formu, duygusal zekâ özellikleri ölçeği ve liderlik özellikleri ölçeği olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri SPSS 26.0 paket programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Verilerin normallik varsayımları incelenmiş ve verilerin normal dağılım göstermediği görülmüştür. Bu kapsamda verilerin analizinde öncelikle 604 antrenörün ölçeklere vermiş oldukları cevapların puan ortalamaları doğrultusunda; tanımlayıcı istatistikler, Kruskal Wallis-H Testi, Mann Whitney U Testi, Spearman korelasyon analizleri ile Tek Yönlü ve Çift Yönlü Manova testi kullanılmıştır. Veriler α= 0.05 anlamlılık düzeyinde sınanmıştır. Araştırma bulguları, antrenörlerin duygusal zekâ özellikleri üzerinde, cinsiyet ve antrenörlük kademesi değişkenlerinin kısmen farklılık gösterdiğini (öz kontrol, sosyallik) bu duruma karşın hizmet yılı, çalıştırdıkları spor dalı türü ve daha önce spor yapma durumu değişkenlerinde ise anlamlı farklılıklar göstermediğini ortaya koymuştur. Antrenörlerin liderlik özelikleri üzerinde ise tüm değişkenlerin kısmen de olsa (alt boyutlarda) farklılık oluşturduğu görülmüştür. Ayrıca antrenörlerin kategorik duygusal zekâ düzeylerinin liderlik özellikleri üzerinde farklılık yarattığı söylenebilir. Son olarak, duygusal zekâ özellikleri ile liderlik özellikleri arasında pozitif/negatif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişkiler görülmüştür. The aim of this thesis is to examine the emotional intelligence and leadership characteristics of the trainers working in the central and provincial organizations of the General Directorate of Sports Services within the framework of the research design. While the population of the research was 4,489 trainers working in the central and provincial organizations of the General Directorate of Sports Services, the sample of the study was 604 trainers from 21 different provinces as part of the scope of the sampling method. General scanning and relational scanning models were used in the current thesis study. The data were collected with the effect of the epidemic, mostly by online method. As for face to face application was carried out in Ankara and Rize provinces. A survey was used to collect data from the trainers involved in the research. The survey consists of three parts: the personal information form, the emotional intelligence characteristics scale and the leadership characteristics scale. The data of the study were analyzed using the SPSS 26.0 package program. The normality assumptions of the data were examined and it was seen that the data did not show a normal distribution. In this context, in the analysis of the data, first of all, in line with the average scores of the answers given by 604 trainers to the scales; Descriptive statistics, Kruskal Wallis-H Test, Mann Whitney U Test, Spearman correlation analyzes and One-Way and Two-Way Manova tests were used. The data were tested at α = 0.05 significance level. Research findings showed that gender and coaching level variables were partially effective on the emotional intelligence characteristics of coaches (self-control, sociability), but the year of service, the type of sports they worked in, and the the previous state of doing sports were not effective. It was observed that all variables were partially (sub-dimensions) effective on the leadership characteristics of the coaches. In addition, it can be said that the categorical emotional intelligence levels of the trainers make a difference on their leadership characteristics. Finally, in positive/negative direction, low level significant relationships were observed between emotional intelligence traits and leadership traits.
Collections