Anadolu türkülerinde kader inancı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kelâm ilminin toplum gündeminde en fazla yer tutan konularından birisi kader inancıdır. Söz konusu inanç ögesi Türk halkının yaşanan farklı olaylara dair değerlendirmelerine de yansımıştır. Bu durumun en açık tezahürleri Türkülerde yer bulmuştur.Türkülerde kader inancını ifade etmek üzere talih, kısmet, yazı, alın yazısı, felek ve baht gibi kavramlara yer verilmiştir. Bu kavramlar eserlerde genellikle olumsuz nitelikli olayların sebeplendirilmesi için kullanılmıştır. Türkülerde kader; mutlak belirleyiciliğe sahip, karşı konulamaz ve değişmez bir karakterdedir. Söz konusu kader düşüncesi yaşanan ve yaşanacak olaylar bağlamında bireyin irade ve sorumluluğunu gölgelemektedir.Türkülerde böylesi bir durumun teşekkülünde zamanla fatalist bir inanç ilkesi haline dönüşen cebrî tavır son derece etkili olmuştur. Türk insanı tarafından da kabul gören bu tavır, tarihî süreçte siyasî, kültürel ve dinî birtakım faktörlerin etkisiyle kronikleşmiş bir inanç haline gelmiştir. Türkülerde de yer bulan söz konusu kader inancı, Kuran'ın irade ve sorumluluk eksenli kader vurgusu ile zıt bir durum arz etmektedir. One of the most important issues of the kalam science on the public agenda is predestination belief. Aforementioned belief fact has also been reflected into the Turkish people's evaluations about different experienced. The most obvious manifestation of this situation is seen in Turkish folk songs.In folk songs, concepts such as `talih`, `kısmet`, `yazı`, `alın yazısı`, `felek`, and `baht` have been referenced to express predestination belief. To express predestination belief concepts such as `talih`, `kısmet`, `yazı`, `alın yazısı`, `felek`, and `baht` have been chosen. These concepts have been used in the pieces to explain the unfortunate events generally. In folk songs, predestination has been manifested as an unavoidable, unchangeable, and having exactly predetermination character. Therefore, that overshadows the will and responsibilities of individual in context of events are being and will be experienced.Jebr attitude turning into a fatalist belief principle in time has been extremely effective on the formation of such a situation in folk songs. This common attitude, accepted also by Turkish people, has become a chronicled belief principle by the effect of some political, cultural, and religious factors throughout the all historical process. This predestination belief which also has been mentioned in folk songs is just opposite of destiny belief of Quran, that is mainly based on will and responsibility.
Collections