Sosyal hizmet öğrencilerinin toplumsal cinsiyet tutumları ile empati becerileri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmanın temel amacı, `Sosyal Hizmet Bölümü` öğrencilerinin, toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarını ve empati/duygudaşlık eğilim düzeylerini belirlemektir. Bu iki farklı ögenin ilişki örüntülerini demografik değişkenler açısından araştırmaktır. Bu ilişkinin incelenmesinde araştırma yöntemi olarak nicel araştırma deseni kullanılmıştır. Toplumsal cinsiyet (rolleri) ve empati/duygudaşlık kavramları üzerine literatür araştırması yapıldığında birbirinden farklı çalışmaların olduğu görülecektir. Fakat daha önce sosyal hizmet öğrencilerinin toplumsal cinsiyet konusundaki tutum ve görüşleri ile empati becerileri arasında kapsamlı bir çalışma bulunmamaktadır. Bu haliyle değerlendirildiğinde özgün bir çalışmadır. Araştırmanın evreni, İstanbul İlinde yer alan ve `Sosyal Hizmet Bölümü` olan 13 vakıf üniversitesinde öğrenim gören 794 kız 166 erkek olmak üzere 960 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Üsküdar Üniversitesi `Sosyal Hizmet Bölümü`nde öğrenim gören 201 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak bir kişisel bilgi formu, Empati Eğilimi Ölçeği ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğinden oluşan anket formu kullanılmıştır.Yapılan analizler sonucunda, sosyal hizmet öğrencilerinin empatik eğilimi düzeylerinin yüksek olduğu ve en çok sempatik eğilim gösterdikleri bulunmuş, genel olarak bayan öğrencilerin empatik eğilim gösterme düzeylerinin erkek öğrencilerinden daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin, eşitlikçi toplumsal cinsiyet rolleri tutumu gösterme düzeylerinin oldukça yüksek olduğu ve en yüksek puanın evlilikte cinsiyet rolü için verildiği bulunmuştur. Kadın öğrencilerin eşitlikçi toplumsal cinsiyet rolleri tutumu gösterme düzeylerinin erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmüştür. Son olarak, öğrencilerin empatik eğilim düzeyleri ile eşitlikçi toplumsal cinsiyet rolleri tutumu gösterme düzeyleri arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Anahtar Kavramlar: Toplumsal Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet Rolleri, Toplumsal Cinsiyet Tutumları, Empati ve Empati Eğilimleri. Purpose of the study is to determine the attitudes and empathy tendency levels `Social Workers` students and to investigate the relationship patterns between them in terms of demographic variables. The aim is to investigate the relationship patterns of these two different elements in terms of demographic variables. Quantitative research design was used as a research method in examining this relationship. When a literature search is made on the concepts of gender (roles) and empathy/sympathy, it will be seen that there are different studies. However, there has not been a comprehensive study between social work students' attitudes and views on gender and their empathy skills. Considered as such, it is an original work.The universe of the research consists of 960 students, 794 girls and 166 boys, studying at 13 foundation universities which has `Social Work` department located in Istanbul. The sample of the research consists of 201 students studying at Uskudar University `Social Work Department` in the 2018-2019 academic year. In this research personel information form, a questionnaire consisting of Empathy Tendency Scale and Gender Roles Attitude Scale were used as data collection tools.As a result of the analyzes, it was found that students studying at social working department had high levels of empathic tendency and showed the most sympathetic tendency, and in general, female students were found to have higher levels of empathic tendency than male students. It was also found that the students' level of showing an egalitarian gender role attitude was quite high and the highest score was given for the gender role in marriage. It was observed that female students' level of showing an egalitarian gender role attitude was higher than that of male students. Finally, it was found that there was a positive and significant relationship between the empathic tendency levels of the students and their level of showing egalitarian gender role attitude.Key Words: Gender, Gender Roles, Gender Attitudes, Empathy and Empathy Tendencies
Collections