Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı algı düzeyleri ve görüşleri: Manisa Celal Bayar Üniversitesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde yapılan çalışmanın amacı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören öğrencilerin medya okuryazarlığı algılarının çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini ve medya okuryazarlığı ile ilgili görüşlerini incelemektir. Yapılan araştırmanın çalışma grubu Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 251 sosyal bilgiler öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışmanın nicel kısmı için çalışma grubunda yer alan öğretmen adaylarının %76'lik kısmına ulaşılabilmiştir. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi sosyal bilgiler öğretmen adaylarının algı düzeyleri ile ilgili veri toplamak için Dr.Aykut Özel (2018) tarafından geliştirilen `Medya Okuryazarlığı Algı Ölçeği` (MOAÖ) kullanılmıştır. Çalışmanın nitel kısmında tesadüfi yöntemle belirlenen 10 öğretmen adayına ulaşılmıştır. Ulaşılan öğretmen adaylarına yapılandırılmış görüşme formunda yer alan sorular sorularak yanıtlar alınmıştır.Yapılan araştırmanın bağımlı değişkeni Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi sosyal bilgiler öğretmen adaylarının medya okuryazarlık algıları, bağımsız olan değişkenleri ise demografik özelliklerdir. Elde edilen nicel verilerin istatistiksel analizleri SPSS Statistic Subscription paket programının 2020 sürümü ile %95 güven aralığında 0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirmeleri yapılmıştır. Yapılan çalışmanın cronbach alpha güvenirlik katsayısı 0,81 olarak tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda ulaşılan verilerin analiz edilmesinde ve sonuçların yorumlanmasında Cronbach Alpha, t-testi, One-way Anova, Leneve, Post-Hoc testleri kullanılmıştır. Yapılan araştırmanın sonuçlarından elde verilerle, çalışmaya katılan MCBÜ sosyal bilgiler öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı algıları sınıf düzeyi, baba eğitim durumu, not ortalaması, yaşanılan yerin niteliği gibi bazı değişkenlere göre anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bu çalışmanın sonunda Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı algılarının alt boyutlarda düşük çıktığı tespit edilmiştir.Elde edilen nitel veriler ise betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir.Anahtar Kelimeler: Medya, sosyal bilgiler öğretmen adayları, medya okuryazarlığı algısı The aim of the study carried out in Manisa Celal Bayar University Faculty of Education is to examine whether the media literacy perceptions of the students studying at the Department of Social Studies Teaching differ according to various variables and their views on media literacy. The study group of the research is composed of 251 social studies teacher candidates studying at Manisa Celal Bayar University Faculty of Education. For the quantitative part of the study, 75% of the teacher candidates in the study group could be reached. The `Media Literacy Perception Scale` (MOAÖ) developed by Dr. Aykut Özel (2018) was used to collect data on the perception levels of social studies teacher candidates at Manisa Celal Bayar University Faculty of Education. 10 teacher candidates determined by random method were reached in the qualitative part of the study. The questions in the structured interview form were asked to the pre-service teachers who were reached and answers were obtained.The dependent variable of the study is media literacy perceptions of Manisa Celal Bayar University, Faculty of Education, Social Studies teacher candidates, and the independent variables are demographic characteristics. Statistical analyzes of the obtained quantitative data were evaluated with the 2020 version of the SPSS Statistic Subscription package program at a significance level of 0.05 at a 95% confidence level. The Cronbach alpha reliability coefficient of the study was determined as 0.81. Cronbach Alpha, t-test, One-way Anova, Leneve, Post-Hoc tests were used to analyze the data obtained as a result of the study and to interpret the results. Based on the data obtained from the results of the study, it was determined that the media literacy perceptions of MCBU Social Studies teacher candidates who participated in the study showed a significant difference according to some variables such as grade level, father's education level, grade point average, and the quality of the place of residence. At the end of this study, it was determined that the media literacy perceptions of Social Studies teacher candidates studying at Manisa Celal Bayar University Faculty of Education were found to be low in sub-dimensions.The qualitative data obtained were analyzed by descriptive analysis method.Keywords: Media, Social Studies teacher candidates, Perception of Media Literacy
Collections