İsmail Habip Sevük'ün Türk folkloruna katkıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bir milletin duygu dünyasını, düşünce sistemini ve hayat algısını oluşturan maddi ve manevi ürünlerin bütününe kültür denir. Kimi zaman maddi olarak ele aldığımız kimi zaman da manevi olarak hissettiğimiz kültür, bireyin ve ulusun yapı taşıdır. Bu yapı taşlarının anlamlı bir hale gelmesi, yorumlanması ve tetkik edilmesi halkbiliminin görevidir. Asırlardan süzülüp gelen kültür sabit kalmamakla beraber devamlı değişim, gelişim ve dönüşüm halindedir. Zerre halinde tozlardan çakıl taşlarına oradan da ana kayaya ulaşan yerbilimcilerin yaptıkları çalışmalar ile günlük hayatın hızı arasında göze alelade gelen ufacık bir motiften koca bir milletin hissiyatını ortaya koymaya çalışan halkbilimcilerin çalışmaları birbirine benzetilebilir. Fakat bu araştırmacıların millet hayatına katkıları elbette aynı değildir. Folklor/halkbilgisi çalışmaları stratejik bir alan olma yolunda önemli mesafeler kat etmiştir. Üç kısımdan oluşan çalışmamızın birinci kısmında İsmail Habip Sevük'ün yaşamı ve yazmış olduğu eserler ele alınmıştır. Çalışmanın ikinci kısmında İsmail Habip Sevük'ün eserlerinde geçen halk edebiyatı ürünleri ve folklorik unsurlar tespit edilmiş, tespit edilen unsurlar ele alınmıştır. Sonuç kısmında ise İsmail Habip Sevük'ün Türk folkloruna katkıları ortaya konulmuştur.Sevük'ün halkbilimi üzerine özgün tanımları ve fikirleri vardır. Halk şiiri için kullanılan seyirlik şiir söylemi, folklor müzeciliği, folklor ürünlerinin yeniden yaratımı Cumhuriyet dönemi folklor araştırmaları bakımından son derece dikkat çekicidir. Sevük, folklor eğitimi almamamıştır. Buna rağmen eserlerinde ileri sürdüğü fikirler zamanının ilerisindedir.Anahtar Sözcükler: Türk Halkbilimi. Folklor, Kültür, İsmail Habip Sevük. All of the material and spiritual products that make up a nation's emotional world, thought system and perception of life are called culture. Culture, which we sometimes consider materially and sometimes spiritually, is the building block of individual and nation life. It is the duty of folklore to make these building blocks meaningful, interpret and analyze them. Although the culture that has been filtered through centuries is not fixed, it is in a state of constant change, development and transformation. Although the studies of earth scientists, who reach the main rock from dust to pebbles in the form of granules, and the studies of folklorists who try to reveal the feeling of a big nation from a tiny motif, of course, the contributions of these researchers to the national life are of course not the same. Folklore studies have made great strides towards becoming a strategic area.The folkloric elements identified in the works of Sevük are classified by considering folklore methods. These items, which are subjected to classification, were evaluated later and the contributions of Sevük to Turkish folklore life were tried to be determined.Sevuk has original definitions and ideas on folklore. The spectacular poetry discourse used for folk poetry, folklore museology, recreation of folklore products are extremely interesting in terms of folklore studies of the Republic period. Sevük did not receive any folklore education. Despite this, the ideas he put forward in his works are ahead of their time.Keywords: Turkish Folklore, Folklore, Culture, İsmail Habip Sevük.
Collections