Haber ve reklam etiği bağlamında gazetelerde yer alan ekonomi haberlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Toplumu bilgilendirmek adına geçmişte oldukça sık kullanılan konvansiyonel gazetecilik özellikle reklamcılığın her sektöre yayılmasıyla boyut değiştirmiş ve bir çeşit reklam aracı haline gelmiştir. Bu ve benzeri durumların yol açtığı etik sorunlar çalışma içerisinde incelenmiş ve gazetelerin ekonomi sayfalarında etik açıdan sıkıntılı davranışlar arasında yer alan reklam haber olgusuna rastlanıp rastlanılmadığı araştırılmıştır. Çalışma daha geçiş kitleleri temsil edebilmesi ve doğru bir genelleme yapılabilmesi adına Türkiye'de yayın yapan yüksek tiraj sayılarına sahip olan gazeteler üzerinde yapılmıştır. Sabah, Hürriyet, Sözcü, Milliyet, Posta ve Yeni Şafak gazetelerinin ekonomi sayfaları üzerinde yürütülen bu çalışma, yılın ilk ve son aylarında yaşanan haber hareketliliği nedeniyle 1.11.2019-2.2.2020 tarihleri arasında yayınlanan 546 gazete sayısı ile sınırlandırılmıştır. İçerik analizi kullanılarak sürdürülen çalışmada reklam haber olgusuna dikkat çekilmiş ve bu doğrultuda yürütülen çalışmada gazetelerin zaman zaman ekonomi haberlerinde şirket/kurum/kuruluş adlarına açıkça yer verdiği ve bu kurumların tanıtımını haber formatıyla okuyuculara aktardığı görüşmüştür.Anahtar kelimeler: Etik, Meslek Etiği, Reklam Etiği, Gazete Reklamları Ekonomi Gazeteciliği. Conventional journalism, which was used quite frequently in the past to inform the society, has changed its dimension and has become a kind of advertising tool, especially with the spread of advertising to every sector. The ethical problems caused by these and similar situations were examined in the study and it was investigated whether the advertisement news phenomenon, which is among the ethically distressing behaviors, was encountered in the economy pages of the newspapers.The study was carried out on newspapers with high circulation numbers in Turkey in order to represent more transitional masses and to make an accurate generalization. This study, which was carried out on the economy pages of Sabah, Hürriyet, Sözcü, Milliyet, Posta and Yeni Şafak newspapers, was limited to 546 issues published between 1.11.2019-2.2.2020 due to the news activity in the first and last months of the year. In the study carried out by using content analysis, attention was drawn to the phenomenon of advertising news, and in the study carried out in this direction, it was discussed that the newspapers sometimes explicitly included the names of companies / institutions / organizations in their economic news and conveyed the introduction of these institutions to the readers in news format.Keywords: Ethics, Professional Ethics, Copywriting, Newspaper Advertisements, Business Journalism.
Collections