Türkiye'de Musahipsiz Otman Babalılarda ritüeller
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Balkanlarda 16. yüzyılın önemli kutup evliyalarından biri olan Otman Baba tarihikişiliği ile bölgede önemli tesir yaratmıştır. Nereden geldiği ile ilgili hakkında çeşitlibilgiler mevcut olan Otman Baba'nın Timur ile Anadolu'ya geldiği düşünülmektedir.Kalenderi dervişleri gibi Anadolu da bir müddet gezdikten sonra asıl ününüBalkanlarda kazanmıştır. 1478'de öldükten sonra kendisine bağlı derviş gruplarıOtman Babalılar olarak anılmıştır.Otman Babalılar tarihte meskûn oldukları yer bugün ki Bulgaristan'dır. Kendiaralarında on ikili ve yedili olmak üzere iki farklı erkâna sahip Otman Babalıbulunmaktadır. Kuzey Bulgaristan'da yaşayanlar on ikili erkâna sahiptir. Bunlar,Bektaşi tarikatı şemsiyesi altına giren Şeyh Şücaeddin Veli Ocağının etkisiyle on ikierkâna dönüşmüş Babalılardır. Güney Bulgaristan'da yaşayanlar yedili erkânasahiptir. Kendilerini yedili, Babalı, Musahipsiz ya da Tek Menzilli olarakadlandırırlar. Otantik olarak Otman Baba süreğini devam ettiren dini gruptur.Osmanlı Devletinin dağılmasından sonra Babalı grupları Türkiye'ye göç etmekzorunda kalmışlardır. Trakya bölgesinde; Tekirdağ, Edirne ve Kırklareli'ndeyaşamaktadırlar. Kimliklerini devam ettirmek için mücadele etmek zorundakaldıkları sorunlar vardır. Bunların başında Şeyh Şücaeddin Veli Ocağının üst ocakiddiası ile hiyerarşik bağ kurma iddiası vardır. Diğeri ise yedi sembolizmininözgünlüğünün araştırmacılar tarafından farklı anlamlandırılmasıdır.Bu çalışma temelde iki tartışma (ya da konu) üzerine tasarlanmıştır. İlk olarak OtmanBabalıların kültürel belleği inşa ediş biçimleri, modernleşme sürecinde bu kimliğinnasıl bir dönüşüm içerisinde olduğu yaşanan dönüşüme karşı nasıl bir direnişgösterildiği üzerinde durulmaktadır. İkinci olarak Türkiye'de yaşayan OtmanBabalıların inanç pratiklerini günümüzde nasıl yürüttükleri anlatılmaktadır. Buçerçevede Tekirdağ/Çorlu-Türkgücü köyünde katıldığımız Otman Baba Anma Cemiayrıntılarıyla verilmiştir. Otman Baba, one of the important pole saints of the 16th century in the Balkans, hada significant impact on the region with his historical personality. It is thought thatOtman Baba, who has various information about where he came from, came toAnatolia with Timur. Like the Kalenderi dervishes, he gained his real fame in theBalkans after traveling for a while in Anatolia. After he died in 1478, the dervishgroups affiliated to him were called Otman Babalılar.The place where Otman Babalılar settled in history is today's Bulgaria. There isOtman Babalı, who has two different groups among themselves, on ikili and yedili.The inhabitants of Northern Bulgaria have on iki erkân. These are the Babalı whowere transformed into on iki erkân under the influence of the Şeyh Şücaeddin VeliOcağı, which came under the umbrella of the Bektashi order. Those living inSouthern Bulgaria have yedi erkân. They call themselves the yedili, Babalı,musahipsiz, tek menzilli. It is the religious group that authentically continues theexistence of Otman Baba.After the collapse of the Ottoman Empire, Babai groups had to migrate to Turkey. Inthe Thrace region; They live in Tekirdağ, Edirne and Kırklareli. There are problemsthey have to contend with to maintain their identity. Chief among these is the claimof establishing a hierarchical connection with the upper hearth claim of ŞeyhŞücaeddin Veli. The other is the different interpretation of the originality of theseven symbolism by the researchers.This study is basically designed around two discussions (or topics). First of all, it isfocused on the ways in which the people of Otman Baba built the cultural memory,how this identity is in a transformation in the process of modernization, and whatkind of resistance is shown against the transformation. Secondly, it is explained howOtman Baba people living in Turkey carry out their religious practices today. In thiscontext, ''Otman Baba Anma Cemi,'' which we attended in Tekirdağ/ÇorluTürkgücü village, is given in detail.
Collections