Ortaöğretim öğrencilerinde çoklu zekâ kavramının rekabetçi tutum üzerine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; ortaöğretim öğrencilerinde çoklu zekâ kavramının rekabetçi tutumüzerine etkisinin incelenmesidir.Çalışmada yer alan öğrencilerin çoklu zekâ durumlarının ve rekabetçi tutum düzeylerinincinsiyet, yaş, kardeş sayısı, okul türü, anne-baba eğitim durumları, sınıf düzeyi, uzun süreyaşanılan yer ve boş zaman değerlendirmeleri gibi değişkenler açısından farklılık gösteripgöstermediğini belirlemektir.Araştırtmanın evrenini; Erzurum İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ortaöğretim okullarıoluştururken; örneklem grubunu ise Cumhuriyet Anadolu Lisesi, Hınıs Anadolu İmam HatipLisesi ve Şenkaya Akşar Çok Programlı Anadolu Lisesinde öğrenim gören 359'u erkek 210'ukadın olmak üzere toplam 569 katılımcı oluşturmaktadır.Araştırmada veri toplama aracı olarak Akbayırlı (1998) tarafından rekabetçi tutumuölçmeye yönelik olarak geliştirilen ''Rekabetçi Tutum Ölçeği'', zekâ türlerini belirlemek içinGardner (1983) tarafından geliştirilen ve Saban (2002) tarafından Türkçeye uyarlanan `ÇokluZekâ Alanlarında Kendini Değerlendirme Envanteri'' kullanılmıştır.Verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmış değerlerin bulunmasında SPSS (StatisticalPackage for Social Sciences) paket program kullanılmıştır.Katılımcıların cinsiyetlerine göre çoklu zekâ düzeyleri ile rekabetçi tutumlarının karşılaştırılmasında anlamlı farklılıklara rastlanmamıştır (p>0,05). Katılımcıların sınıflarına göre çoklu zekâ düzeylerinin karşılaştırılmasında mantıksal-matematiksel zekâ boyutunda anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Buna göre; 9. sınıf öğrencilerinin (X=23.79), 12. sınıf öğrencilerine (X=19.46), 10. Sınıf öğrencilerinin düzeylerinin (X= 22.79), 12. sınıf öğrencilerine (X=19.46), 11. Sınıf öğrencilerinin de matematiksel-mantıksal zekâ düzeylerinin (X=22.68), 12. sınıf öğrencilerine (X=19.46) göre daha yüksek olduğu görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Çoklu Zekâ Kuramı, Rekabet, Tutum, Ortaöğretim, Öğrenci The aim of this study is to examine the effect of the concept of multiple intelligences oncompetitive attitude in secondary school students.The students' taking part in the study multiple intelligences status and competitive attitudesare to determine whether the multiple intelligences and competitive attitude levels of the studentsin the study differ in terms of variables such as gender, age, number of siblings, school type,parent education status, class level, place of residence for a long time and leisure time.While the secondary education schools affiliated to Erzurum Provincial Directorate ofNational Education constitute the universe of the research, the sample group consists of 569participants, 359 males and 210 females studying at Cumhuriyet Anatolian High School, HınısAnatolian Imam Hatip High School and Şenkaya Akşar Multi-Program Anatolian High School.`Competitive Attitude Scale` developed by Akbayırlı (1998) to measure competitiveattitude as a data collection tool in the research, `Self-Assessment in Multiple Intelligence FieldsInventory` developed by Gardner (1983) and adapted into Turkish by Saban (2002) to determineintelligence types. ' used.SPSS (Statistical Package for Social Sciences) package program was used to evaluate thedata and find the calculated values.Significant differences were not found in the comparison of multiple intelligence levelsand competitive attitudes of the participants according to their gender (p>0.05). When comparingthe multiple intelligence levels of the participants based on their classes, significant differenceswere found in the logical-mathematical intelligence dimension. It was concluded that themathematical-logical intelligence levels of the 9th (X=23.79), 10th (X= 22.79) and 11th (X=22.68)grade students were higher than the mathematical-logical intelligence levels of the 12th gradestudents (X=19.46).Key Words: Multiple Intelligences Theory, Competition, Attitude, Secondary School, Student
Collections