Serbest zamanda sıkılma algısı, internet bağımlılığı ve heyecan arama davranışı ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışma bireylerin serbest zamanda sıkılma algısı ve heyecan arama davranışı özelliklerinin internet bağımlılığı ile olan ilişkisini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırmada veri toplama aracı olarak dört bölümden oluşan; kişisel bilgi formu Serbest Zamanda Sıkılma Algısı, İnternet Bağımlılığı ve Heyecan Arama Davranışı Ölçekleri kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini; 2020-2021 eğitim öğretim yılında Atatürk Üniversitesi'nde 11 farklı fakülte ve 3 yüksekokulda öğrenim gören öğrenciler oluştururken; örneklem grubu ise, rastgele örneklem yöntemine göre belirlenmiş olup, 677' si kadın ve 591' i erkek olmak üzere toplam 1268 kişiden oluşmaktadır. Elde edilen veriler istatistik programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Verilerin normallik dağılımına uygunluğu test edilerek normal dağılım gösterdiği tespit edilmiş ve bu doğrultuda parametrik testlerden bağımsız örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (One-Way ANOVA) testleri uygulanmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkiyi incelemek için ise Pearson Korelasyon testi yapılmıştır. Bulgular: Serbest zamanlarda sosyal aktiviteleri tercih eden bireylerin daha fazla internette kontrol kaybı yaşadıkları ve daha fazla sıkılma algısına sahip oldukları tespit edilmiştir. Cinsiyet ve yaş değişkeninin serbest zamanda sıkılma algısı ve internet bağımlılığında anlamlı farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. Kültür/sanat ve sportif etkinlikleri tercih eden bireylerin ise serbest zamanlarda sosyal etkinlikleri tercih eden bireylerden daha fazla doyumsuzluğa sahip oldukları görülmektedir. Rekreasyon etkinliklerine katılım sıklığı arttıkça serbest zamanda sıkıntı algısının ve internet bağımlılığının azaldığı görülmektedir. Bununla birlikte aktivitelere katılım sıklığının heyecan arama davranışı ile doğru orantılı olduğu tespit edilmiştir. Analizler sonucunda ölçekler arasında yüksek korelasyon olduğu saptanmıştır (p<0.01). Sonuç: Çalışmanın ana hipotezini belirleyen sonuçta ise bireylerin serbest zamanda sıkılma algısı ve internet bağımlılığı arasında negatif yönlü, heyecan arama davranışı ve internet bağımlılığı arasında ise pozitif yönlü ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır (p<0.01). Anahtar Kelimeler: Serbest zaman, sıkılma, heyecan arama, internet bağımlılığı. Aim: This study was conducted to investigate the relationship between individuals' perception of leisure boredom and sensation-seeking behavior with internet addiction.Method: Four parts as a data collection tool in the study which are Consisting of Personal information form, Leisure Perception of Boredom, Internet Addiction and Sensation Seeking Behavior Scales were used. The universe of the study consists of undergraduate students studying in various departments of Atatürk University in the 2020-2021 academic year. On the other hand, the sample group was determined according to the random sampling method and consists of a total of 1268 people, including 677 women and 591 men, from 11 different faculties and 3 colleges. The obtained data were analyzed utilizing a statistical program. The normality distribution of the data was tested and in this direction, from the parametric tests; Independent-Samples t-Test and One-Way ANOVA tests were applied. Pearson correlation test was used to examine the relationship between the scales.Findings: It has been determined that individuals preferring social activities in their leisure time have more loss of control over the internet and a perception of being bored more. Besides, gender and age variables create a significant difference in the perception of boredom in leisure time and internet addiction. It is seen that individuals preferring culture/art and sportive activities have more dissatisfaction than individuals preferring social activities in leisure time. It is seen that as the frequency of participation in recreational activities increases, the perception of boredom in leisure time and internet addiction decrease. Also, it has been found that the frequency of participation in recreational activities is directly proportional with the sensation seeking behavior. As a result of the analysis, it was determined that there was a high correlation between the scales (p<0.01).Result: As a result, which determined the main hypothesis of the study, it was concluded that there was a negative relationship between individuals' perception of boredom in leisure time and internet addiction, and a positive relationship between sensation seeking behavior and internet addiction (p<0.01).Keywords: Leisure, boredom, sensation-seeking, internet addiction
Collections