Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi öğrenme ortamı algıları ve fen bilimlerini öğrenmeye ilişkin motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi öğrenme ortamı algıları vefen bilimlerini öğrenmeye ilişkin motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Aynızamanda ortaokul öğrencilerinin öğrenme ortamı algıları ve fen bilimlerini öğrenmeyeilişkin motivasyonları cinsiyet ve sınıf seviyesi değişkenlerine göre de incelenmiştir. Buaraştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinin alt türü olan ilişkisel taramamodeli tercih edilmiştir. Araştırmanın amacı kapsamında 2019-2020 akademik yılındabahar döneminde Türkiye'nin çeşitli bölgelerinde bulunan 18 ilimizde ortaokulseviyesindeki (5, 6, 7 ve 8. sınıf) benzer sosyokültürel ve sosyoekonomik yapıda olan 450öğrenciden elektronik olarak veri toplanmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak`Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Algıları Ölçeği`, `Fen Bilimleri Motivasyon Ölçeği` vearaştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Toplanan verilerinanalizinde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre ortaokulöğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının öğrenme ortamı algıları, cinsiyet vesınıf değişkeni bağımsız değişkenleri ile ilişkisi için öncelikle betimsel analizlere bakılmışdaha sonra da aralarındaki ilişkinin anlamlılığı için çıkarımsal analizler yürütülmüştür.Çıkarımsal analizler için iki-yönlü varyans analizi yapılmıştır. Analizler sonucundaortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki öğrenme ortamı algılarının yapılandırmacıöğrenme ortamına yakın olduğu belirlenmiştir. Analiz sonuçlarına göre ortaokulöğrencilerinin fen bilimleri dersi öğrenme ortamı algılarında cinsiyet ve sınıf seviyeleriaçısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur. Ortaokulöğrencilerinin öğrenme ortamına algıları alt boyutlar açısından analiz edildiğinde decinsiyet ve sınıf seviyesi açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır.Benzer bulgular fen bilimlerini öğrenmeye ilişkin motivasyon puanlarından da eldeedilmiştir. Hem toplam puan hem de faktör puanları cinsiyet ve sınıf seviyesi açısındananaliz edildiği anlamlı farklılıklar tespit edilmemiştir. İki toplam değişken arasındakikatsayı 0.662 (p<.01) olarak bulunarak değişkenlerin anlamlı ve yüksek düzeyde ilişkiliolduğunu göstermektedir. İki değişken seti arasında hesaplanan kanonik korelasyonkatsayısı 0.72 ve açıklanan varyans %51.84 olarak bulunmuştur. Öğrenme ortamlarıyapılandırmacı oldukça öğrenciler daha demokratik ortamlarda fikirlerini rahatlıkça ifadeedebildiklerinde, öğrendiklerini günlük hayat ile ilişkilendirdikçe öğrenme motivasyonlarıartmaktadır. The purpose of this study is to determine the relationship between secondary schoolstudents' perceptions of the science learning environment and their motivation to learnscience. Additionally, secondary school students' perceptions of their learning environmentand their motivation to learn science were also examined according to gender and gradelevel variables. In this study, the relational survey model, which is a subtype of the surveymodel, was used among the quantitative research methods. Within the scope of this study,the data were collected electronically from 450 students at secondary school level (5th, 6th,7th and 8th grades) with similar sociocultural and socioeconomic structures in 18 cities invarious regions of Turkiye in the spring semester of the 2019-2020 academic year.`Constructivist Learning Environment Perceptions`, `Science Motivation Scale` and apersonal information form prepared by the researcher were used as data collection tools inthis study. In order to analyze the data SPSS 22.0 package program was used. Based on theresults of the analysis, descriptive analyzes were first determined for the relationshipbetween the secondary school students' motivation to learn science and their perceptions ofthe learning environment considering gender and class level independent variables, andthen inferential analyzes were carried out. Two-way analysis of variance was performedfor inferential analyses. As a result of the analysis, it was found that secondary schoolstudents' perceptions of the learning environment in the science course were close to theconstructivist learning environment. The results revealed that there was no statisticallysignificant difference in the perceptions of the science learning environment of secondaryschool students in terms of gender and grade levels. When secondary school students'perceptions of the learning environment were analyzed in terms of factors, no statisticallysignificant difference was found in terms of gender and grade level. Similar findings werealso obtained from the motivation scores to learn science. No significant differences werefound when both total score and factor scores were analyzed in terms of gender and gradelevel. Based on the post hoc analyzes, only fifth-grade female students' extrinsicmotivation to learn science scores were significantly different from the eighth-gradefemale students' extrinsic motivation to learn science. The coefficient between the two totalvariables was found to be 0.662, indicating that the variables were significantly and highlycorrelated. The canonical correlation coefficient calculated between the two variable setswas 0.72 and the explained variance was 51.84%. As the learning environments are moreconstructivist, students can express their ideas easily in more democratic environments,and their learning motivation increases as they associate what they learn with daily life.
Collections