Öğretmenlerin ve çocukların fen öğrenmeye yönelik motivasyonel inançlarının karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarının fen öğrenmeye yönelik Kendine Güven ve Hoşlanmalarıyla öğretmenlerin çocukların fene olan İlgi ve Destek ihtiyaçlarına yönelik değerlendirmelerinin incelenmesi ve karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Bunun yanı sıra, çocukların cinsiyetinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonel inançları ile ilişkisi de incelenmiştir. Çalışma kapsamında Elisa Oppermann, Martin Bruner, Jacquelynne S. Eccles, Yvonne Andres tarafından geliştirilen `Young Children's Science Motivation Scale (Y-CSMS)` ve Helen Patrick ile Panayota Mantzicopoulos tarafından geliştirilen `Teacher Ratings Scale of Children's Motivation for Science (TRMS)` orijinal ismine sahip olan ölçekler Türkçeye uyarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Balıkesir iline ve Bigadiç ilçesine bağlı resmi bağımsız anaokullarında ve ilkokul bünyesindeki anasınıflarında eğitim gören 60-72 aylık çocuklar ve çocukların öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmaya toplam 176 çocuk ve 18 öğretmen katılmıştır. Çalışmada ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulguları Türkçeye ilk defa uyarlanan Okul Öncesi Çocukların Fen Motivasyonunu Öğretmen Derecelendirme Ölçeği (TRMS) ve yine bu çalışma kapsamında Türkçeye uyarlanan Okul Öncesi Çocuklarda Fen Motivasyonu (Y-CSMS) ölçeklerinin psikometrik özelliklerinin ölçeklerin orijinal formları ile uyumlu olduğunu ve Türkçe konuşan 60-72 aylık çocukların fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını gözlemlemede uygulanabileceğini göstermiştir. Okul Öncesi Çocuklarda Fen Motivasyonu Ölçeği (Y-CSMS) ve Okul Öncesi Çocukların Fen Motivasyonunu Öğretmen Derecelendirme Ölçeği'nden (TRMS) alınan verilerden elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin gözünden çocukların fen motivasyonları ile çocukların belirttiği fen motivasyonlarının büyük ölçüde birbirleriyle örtüşmediği görülmüştür. Sadece, çocuk ve öğretmen görüşleri arasında Hoşlanma ve Destek alt ölçekleri açısından istatistiksel olarak anlamlı negatif yönde düşük bir ilişki olduğu bulunmuştur. Erkek çocuklarının Kendine Güven alt ölçeğinden kız çocuklarına göre daha yüksek puan alma eğiliminde olduğu bulunmuş ve cinsiyetin çocukların fen öğrenme yönelik motivasyonları ile ilişkili olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. In this study, it is aimed to examine and compare preschool children's Self-confidence and Enjoyment for learning science and teachers' assessments of children's Interest in Learning Science and Need for Support for Learning Science. In addition, the relationship between children's gender and their motivational beliefs about learning science was also examined. The study group consists of children aged between 60-72 months, who were enrolled in official independent kindergartens and preprimary classes within primary schools in Balıkesir province and Bigadiç district, and their teachers. A total of 176 children and 18 teachers participated in the study. A correlational research method was used in the study. Research findings showed that the psychometric properties of the Teacher Ratings Scale of Children's Motivation for Science (TRMS) scales and the Young Children's Science Motivation (Y-CSMS) scales adapted to Turkish within the scope of this study were compatible with the original forms of the scales and the scales can be used to assess Turkish speaking children's motivation to learn science. The results demonstrated that to a large extent there was no congruence between teachers' and children's views regarding motivation to learn science. Only, it was found that there was a statistically significant negative low correlation between the views of children and teachers in terms of Enjoyment and Need for Support subscales. It was found that boys tend to score higher on the Self-Confidence subscale than girls did. It was concluded that gender is not related to children's motivation for learning science.
Collections