Fen bilgisi öğretmen adaylarının işbirliği yaparak bağlam temelli yaklaşıma dayalı ders planlama ve uygulama süreçlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma fen bilgisi öğretmen adaylarının işbirliği yaparak bağlam temelli öğrenme(BTÖ) yaklaşıma uygun 5E öğretim modeline göre ders planı tasarlama ve uygulamasüreçlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, bütüncül bir bakış açısıylabirden fazla veri toplama aracı kullanılmıştır. BTÖ'ye yönelik süreçleri detaylı olarakinceleyebilmek için yarı yapılandırılmış ön görüşme ve son görüşme formları, gözlemcinotları, öğretmen adaylarının grup olarak hazırladıkları ders planları, BTÖ'ye yönelik dersuygulamasının video kaydı ve uygulama sürecine dair gözlem formu veri toplama aracıolarak kullanılmıştır. Elde edilen verilerle fen bilgisi öğretmen adaylarının işbirliği yaparakoluşturduğu BTÖ yaklaşımına dayalı ders planı hazırlama ve uygulama süreçleri detaylıolarak incelenmiştir. Bu çalışma, çoklu delil ya da veri kaynağının var olduğu hallerdekullanılan, yapılan araştırmanın derinlemesine incelenmesini sağlayan durum çalışmasıdeseni kullanılarak yapılmıştır. Çalışma Akdeniz bölgesinde bulunan bir devletüniversitesinde fen bilgisi öğretmenliği programında öğrenim gören öğretmen adaylarıylagerçekleştirilmiştir. Katılımcılar öğretmenlik uygulaması-II- dersine devam etmekte olanöğretmen adaylarından gönüllülük esası göz önünde bulundurularak seçilmiştir. Araştırmakapsamında öğretmen adayları BTÖ'ye yönelik teorik eğitim almışlardır. Bu eğitimsonrasında öğretmen adayları gruplara ayrılarak 5E modeline uygun işbirlikli ders planlarıhazırlamışlardır. Hazırlanan planlar araştırmacı tarafından geliştirilen analitik rubrik iledeğerlendirilmiştir. İşbirliği yaparken sürekli birbiriyle iletişim halinde olan grubunhazırladığı ders planının BTÖ'ye yönelik gereklilikleri daha iyi bir düzeyde sağladığıbelirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adayları BTÖ'ye yönelik plan hazırlarken işbirliği yaparakkarşılaştıkları zorlukların üstesinden geldiklerini ifade etmişlerdir. Öğretmen adaylarıBTÖ'ye yönelik hazırladıkları planları uygulama okullarında uygulamışlardır. Öğretmenadaylarının BTÖ'yü uygulama düzeyleri incelendiğinde derinleştirme kısmındakibecerileri tam olarak gerçekleştiremedikleri görülmektedir. Öğretmen adaylarıdeneyimsizlikten ve sınıf yönetimindeki eksikliklerinden dolayı zorluklar yaşadıklarıgözlenmiştir. Öğretmen adaylarının 5E modeline uygun BTÖ'ye yönelik daha çok pratiğeihtiyaç duydukları belirlenmiştir. Öğretmenlere ve öğretmen adaylarına BTÖ'ye dayalımateryal veya plan hazırlarken işbirliği yapmaları önerilmektedir.Anahtar kelimeler: Bağlam Temelli Öğrenme(BTÖ), 5E Modeli, İşbirlikli öğretim, Fen bilgisi öğretmen adayları This study aimed to examine the process of designing and implementing 5E modelbased lesson plans in accordance with the context based learning(CBL) approach bycollaborating pre-service science teachers. In accordance with this purpose, more than onedata collection tool were used with a holistic perspective. In order to examine the CBLprocesses in detail, semi-structured pre- and post-interview forms, observer notes, lessonplans, the implementation video recordings and observation forms were used as datacollection tools. The method of this study was defined as case study. This study wascarried out with pre-service science teachers who are 4th grade students of ScienceTeaching Department of a state university in Mediterranean region. Participants wereselected on the basis of volunteerism from pre-service teachers attending the teachingpractice-II- course. Within the scope of the research, pre-service teachers received CBLrelated theoretical training. After this training, they were divided into groups and prepareda cooperative plan based on 5E. The prepared plans were evaluated with the analyticalrubric developed by the researcher. When the plans of the pre-service teachers wereexamined, it was determined that the pre-service teachers who provided cooperation metthe requirements for CBL at a better level. In addition, pre-service teachers also stated thatthey overcame the difficulties they encountered by collaborating while preparing a plan forCBL. Pre-service teachers implemented the plans they prepared for CBL in internshipschools. When the CBL implementation levels of pre-service teachers are examined, it wasseen that they cannot fully perform the skills in the elaboration part. Pre-service teachersexperienced difficulties due to their inexperience and classroom management. It has beendetermined that pre-service teachers need more practice on CBL based on 5E. Teachersand pre-service teachers are recommended to cooperate while preparing materials or plansbased on CBL.Keywords: Context-Based Learning(CBL) , 5E model, Cooperative Learning, Pre-service Science Teacher.
Collections