Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin fiziksel aktivite düzeylerinin yaşam kalitesine olası etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Güven AĞCAAmasya Üniversitesi, Sağlık Bilimleri EnstitüsüBeden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans, Haziran /2019 Danışman: Prof. Dr. Recep KÜRKÇÜYaşam kalitesi kavramı genel olarak kişinin yaşam oluşumlarına duygusal tepkilerini, eğilimini, iş ve kişisel ilişkilerden memnuniyetini yerine getirmesini ifade eder. Bu çalışmada orta öğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin fiziksel aktivite düzeylerinin yaşam kalitesine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Tokat İli genelindeki 36 orta öğretim kurumu bünyesinde çalışan toplam 541 öğretmen üzerinde anket uygulanmış, öğretmenlerin fiziksel aktivite düzeylerinin yaşam kalitesine olası etkileri araştırılmıştır. Katılımcılara, 7 sorudan oluşan sosyo-demografik bir anketin yanısıra yine 7 sorudan oluşan ve kişilerin fiziksel aktivite düzeylerini ölçmeyi amaçlayan `Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (Kısa Form)` ve 36 sorudan oluşan ve kişilerin yaşam kalitelerini ölçmeyi amaçlayan `SF-36 Yaşam Kalitesi Ölçeği`, yüz yüze görüşme tekniği ile uygulanmıştır. Yapılan analizler neticesinde; Toplam MET- (dk/hafta) ortalaması, erkeklerde kadınlara göre, öğretmenlerde idarecilere göre ve vücut kitle indeksi şişman olanlarda normal olanlara göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek olarak bulunmuştur. Yaş arttıkça Vücut Ağrısı (VA), Mental Sağlık (MS), Emosyonel Rol Kısıtlılığı (ER) ve Canlılık/Vitalite (CV) skorlarının da istatistiksel olarak anlamlı derecede arttığı, VKİ düzeyi 25-39,99 (Şişman) olanlarda Fiziksel Rol Kısıtlılığı (FR), Mental Sağlık (MS), Emosyonel Rol Kısıtlılığı (ER) ve Canlılık / Enerji / Vitalite/ (CV) değerlerinin istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin (özellikle kadın öğretmenlerin) fiziksel aktivite düzeylerinin arttırılması ve sonuçlarının değerlendirilmesine yönelik bilgilendirici seminer ve programlar düzenlenmeli, fiziksel aktivitenin artırılmasına yönelik imkânlar (yer, zaman vb.) geliştirilmeli,geleceknesillerinrolmodeliolanöğretmenlerbukonudateşvikedilmelidir.Anahtar Kelimeler: Fiziksel Aktivite, Öğretmen, Yaşam Kalitesi. ABSTRACTPOSSIBLE EFFECT OF PHYSICAL ACTIVITY LEVELS OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS ON THE QUALITY OF LIFEGüven AĞCAAmasya University, Institute of Health Sciences Department of Physical Education and Sport, M.A., June / 2019Supervisor: Prof. Dr. Recep KÜRKÇÜThe concept of quality of life generally refers to the person's emotional reactions and tendency to life formations, their fulfillment of satisfaction with their work and personal relationships. In this study, it is aimed to investigate the effect of physical activity levels of secondary school teachers on their quality of life. For this purpose, a total of 541 teachers working in 36 secondary schools in Tokat province have been surveyed and the possible effect of physical activity levels of teachers on quality of life has been investigated. In addition to a socio-demographic questionnaire consisting of 7 questions, the `International Physical Activity Questionnaire (Short Form) itel, which consists of 7 questions and aims to measure the physical activity levels of the individuals, and the `SF-36 Quality of Life Scale`, which consists of 36 questions and aims to measure the quality of life of the individuals have been applied to the participants using the face-to-face interview technique. As a result of the analysis, total mean of MET (Metabolic Equivalent Minutes; week/mins) has been found to be statistically significantly higher in men than in women, in teachers than in administrators, in those with a BMI value described as fat than in normal individuals. As age progresses, it has been determined that scores of Body Pain (BP), Mental Health (MH), Emotional Role Restriction (ER), and vitality/energy (VE) increased in a statistically significant way, and that values of Physical Role Restriction (PR), Mental Health (MH), Emotional Role Restriction (ER) and Vitality/Energy (VE) significantly higher in those with a BMI value of 25-39.99 (fat). Informative seminars and programs should be organized to increase the physical activity levels of teachers (especially of female teachers) and to evaluate their results. Opportunities (place, time etc.) to increase physical activity should be offered; teachers, role models of the new generation, should be encouraged in this respect.Keywords: Physical Activity, Teacher, Quality of Life
Collections