Tokat ili Erbaa ilçesinde spor yapan ve yapmayan ortaokul öğrencilerinin özsaygı düzeylerinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
TOKAT İLİ ERBAA İLÇESİNDE SPOR YAPAN VE YAPMAYAN ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ÖZSAYGI DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASIMurat ÖZERAmasya Üniversitesi Sağlık Bilimleri EnstitüsüBeden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı / Yüksek Lisans / Haziran /2019Danışman: Dr. Öğr. Üyesi İlknur YAZICILAR ÖZÇELİKBu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin özsaygı düzeylerini, spor yapma (lisanslı, serbest zaman değerlendirmek için) ve yapmama, cinsiyet, yaş, spor yapma amacı, spor branşı ve haftalık egzersiz sıklığı değişkenleri açısından araştırmaktır.Yöntem: Çalışmaya 2018-19 öğretim yılında Tokat ili Erbaa ilçesindeki ortaokullarda öğrenim gören 1045 (Nkadın:541, Nerkek:504) öğrenci katılmıştır. Araştırma verilerini elde etmek amacıyla, kişisel bilgi formu ve Pişkin (1996) tarafından Türkçeye uyarlanan Coopersmith Özsaygı Envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplarda t-testi, tek yönlü varyans analizi ve LSD Post Hoc. Testleri kullanılmıştır.Araştırmanın analiz sonuçlarına göre, lisanslı (okul takımlarında), lisanssız (serbest zaman değerlendirmek için) spor yapma ve spor yapmama değişkeni ile `genel özsaygı, sosyal özsaygı ve akademik özsaygı` düzeyleri arasında; cinsiyet değişkeni ile `genel özsaygı ve sosyal özsaygı` düzeyleri arasında; yaş değişkeni ile `sosyal özsaygı, ev aile özsaygısı ve akademik özsaygı` düzeyleri arasında; genel olarak spor yapıp-yapmama değişkeni ile `genel özsaygı ve akademik özsaygı` düzeyleri arasında; spor yapma amacı değişkeni ile `genel özsaygı, sosyal özsaygı ve akademik özsaygı` düzeyleri arasında; spor branşı değişkeni ile `genel özsaygı ve akademik özsaygı` düzeyleri arasında ve haftalık egzersiz sıklığı ile `akademik özsaygı` düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0,05). Buna karşın, lisanslı (okul takımlarında), lisanssız (serbest zaman değerlendirmek için) spor yapma ve spor yapmama değişkeni ile `ev-aile özsaygısı` düzeyi arasında; cinsiyet değişkeni ile `ev-aile özsaygısı ve akademik özsaygı` düzeyi arasında; yaş değişkeni ile `genel özsaygı düzeyi` arasında, genel olarak spor yapıp-yapmama değişkeni ile `sosyal özsaygı ve ev-aile özsaygısı` düzeyi arasında; spor yapma amacı değişkeni ile `ev-aile özsaygısı` düzeyi arasında; spor branşı değişkeni ile `sosyal özsaygı ve ev-aile özsaygısı` düzeyi arasında ve haftalık egzersiz sıklığı ile `genel özsaygı, sosyal özsaygı ve ev-aile özsaygısı` arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark yoktur (p>0,05).Sonuçta araştırmadan elde edilen bulgulara dayanarak, lisanslı spor yapmanın ve serbest zaman değerlendirmek için spor yapmanın, cinsiyetin, takım sporları branşlarında yer almanın ve haftalık egzersiz sıklığının iki gün ve daha fazla olmasının öğrencilerin özsaygı düzeylerinin yükselmesinde etkisi olduğu söylenebilir.Anahtar kelimeler: Spor, Özsaygı, Ortaokul öğrencisi A RESEARCH OF THE SELF-ESTEEM LEVELS OF SPORTING AND NON-SPORTING SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN ERBAA DISTRICT OF TOKAT PROVINCEAmasya University Institute of Health SciencesDepartment of Physical Education and Sports / Master's Degree / June / 2019Advisor: Dr. Lecturer İlknur YAZICILAR ÖZÇELİKThe aim of this study is to investigate the self-esteem levels of secondary school students in terms of the variables of doing sports or not (licensed or free time activity) gender, age and sport level.Method: The study included 1045 (Nfemale: 541, Nmale: 504) students from secondary schools in Erbaa district of Tokat province in 2018-19 academic year. In order to obtain the research data, Personal data form and Coopersmıth Self-Esteem Inventory adapted to Turkish by Pişkin (1996) were used. In the analysis of the data, descriptive statistics, t-test in independent groups, one-way analysis of variance and LSD Post Hoc Tests were used.According to the results of the study, a statistically significant difference was found between the variables of doind licensed (in school teams), unlicensed (to spend leisure time)sports and `general self-esteem, social self-esteem and academic self-esteem` levels; between gender and `general self-esteem and social self-esteem levels`; between age and `social self-esteem, home-family self-esteem and academic self-esteem`; between the fact of doing sport or not generally and `the levels of general self-esteem and academic self-esteem`; between the level of sporting and `general self-esteem, social self-esteem and academic self-esteem levels`. (p<0,05). On the other hand, there is no statistically significant difference between the variables of doing licensed (in school teams), and unlicensed(to spend leisure time) sports and `home-family self esteem`; between gender and `home-family self-esteem and level of academic self-esteem`, between age and `general level of self-esteem`, between the fact of doing sport or not generally and `social self-esteem and home-family self-esteem` and between the level of sporting level and `home-family self-esteem`. (p>0,05).As a result, based on the findings of the study, it can be said that doing licensed sports and doing sports to spend leisure time, gender, taking part in team sports branches and weekly exercise frequency (two days or more) have an effect on increasing self-esteem levels of students.Keywords: Sports, Self-Esteem, Secondary school student
Collections