Havalimanı üstyapı tasarımı ve Türkiye'deki havalimanları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Havalimanlarında üst yapılan tasarım metodu ve tasarımın uygulanmasında kullanılan malzeme ve tekniklerin doğruca uygulanması havalimanlarının performansını ve güvenli kullanımını önemli bir şekilde etkilemektedir. Bu yüzden havalimanı üstyapılarının dikkatli bir şekilde tasarlanması sonrasında belirli aralıklarla LCN ve PCN ölçümlerinin yapılarak kalite ve güvenirliklerinin belirlenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada Türkiye'deki bazı havalimanlarının PCN ölçümleri ile üstyapı tasarımı sonrasında gözlemlenen sorunlar incelenmiştir. Bu çalışma için, Balıkesir Havalimanı LCN/PCN ölçümleri için ve Gaziantep Havalimanı ise rijit üstyapılarda tasarım sonrasında oluşan sorunlarının belirlenmesi için gözlem üstyapısı olarak kullanılmıştır. Balıkesir Havalimanının 18 / 36 pisti, 36 / 18 Emergency pisti, B, D, F,G taksi yolları kaliteli kaplamalarının performansının tespiti için gerçekleştirilen LCN testlerinden alınan verilerin değerlendirilmesi sonucunda; üst yapının tasarlandığı teknik özellikleri korumasına rağmen, derz ve katmanlardaki meydana gelebilen bazı üst yapı sorunlarının sürekli kontrollerinin sağlanması gerektiği ve olası sorunların büyümeden hızlıca çözülmesi gerektiği belirlenmiştir. Gaziantep Havalimanında yapılan gözlem ve üstyapı onarım sonuçlarına göre ise rijit yapılarda en çok gözlemlenen sorunun derz köşelerinde, enine ve boyuna meydana gelen çatlaklar olurken, derlerde enine ve boyuna meydana gelen bu çatlakların temel sebebinin yanlış tasarım yönü ve vibrasyonun yetersiz olmasından kaynaklandığı ortaya çıkmıştır.Anahtar Kelimeler: Üstyapı Tasarımı, Havalimanı, LCN, PCN, Rijit Üstyapı The direct application of the design method and the materials and techniques used in the implementation of the design at airports significantly affect the performance and safe use of airports. Therefore, after the airport superstructures are carefully designed, LCN and PCN measurements should be made at regular intervals to determine their quality and reliability. In this study, the problems observed in the post-pavement design with some measure of PCN airports in Turkey were examined. For this study, Balıkesir Airport was used for LCN / PCN measurements and Gaziantep Airport was used as an observation superstructure to determine the post-design problems in rigid pavements. As a result of the evaluation of the data obtained from the LCN tests performed to determine the performance of the quality pavements of Balıkesir Airport's 18/36 runway, 36/18 Emergency runway, B, D, F, G taxiways; Although the superstructure preserves the technical features it has been designed for, it has been determined that some superstructure problems that may occur in the joints and layers should be continuously controlled and the possible problems should be solved quickly before they grow. According to the results of the observations and superstructure repairs carried out at Gaziantep Airport, it was revealed that the most common problem observed in rigid structures was the cracks occurring in the joint corners, transverse and longitudinal, while the main reason for these cracks occurring in the joints transversely and longitudinally was the wrong design direction and insufficient vibration.Keywords: Superstructure Design, Airports, LCN, PCN, Rigid Pavement
Collections