Takımlarda liderlik ve yetenek geliştirme projelerinin performansa etkisi: Servis odaklı moda perakendesi sektöründe bir proje uygulaması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, liderlik davranışlarının ve yetenek geliştirme projelerinin satış temsilcilerinin algılanan (öznel) ve nesnel performansına etkisini incelemektir. Aynı zamanda performansın görev ve görev dışı boyutu ile nesnel performans arasındaki ilişki de incelenmektedir.Veri toplama süreci, aralarında üç ay olan iki farklı dönemde gerçekleştirilmiştir. Türkiye'de faaliyet gösteren bir moda perakendesi firmasında çalışan 269 çalışan, ilgili yetenek geliştirme eğitiminde başarılı olmuş ve araştırmanın sonraki aşamalarında değerlendirmeye katılmıştır. Araştırmada; çalışanların kendisini, yöneticilerin çalışanları ve çalışanların yöneticileri değerlendirdiği çeşitli anketler bilgisayar destekli sistemler aracılığı ile uygulanmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, hem görev ve ilişki odaklı liderlik davranışları hem de eğitim faaliyetleri performansı olumlu yönde etkilemektedir. Söz konusu nesnel performans olduğunda ise bu etki sadece eğitim faaliyetleri için geçerlidir. Ayrıca nesnel performans ile görev performansı arasında orta, nesnel performans ile bağlamsal performans arasında zayıf bir korelasyon tespit edilmiştir. En önemli araştırma kısıtı, çalışmanın tek bir eğitim tipi için test edilmiş olmasıdır. Bulguların genelleştirilebilmesi için gelecek araştırmalarda farklı eğitim tiplerinde ve farklı iş alanlarında uyarlanması gerekmektedir. Ayrıca değişim odaklı liderliğin önceki çalışmaların referansıyla hipotezlendiği hiçbir ilişkisi doğrulanmamıştır. Uygulayıcılar, çalışanların nesnel performansını olumlu etkilemek için eğitim ve gelişim faaliyetlerine güvenebilirler. Ayrıca çalışanların örgütsel vatandaşlık davranışlarında olumlu gelişmeler, ilişki odaklı liderlik davranışları ile sağlanabilir.Çalışma, liderlik davranışlarının ve eğitim değerlendirme seviyelerinin tamamının, farklı performans türleriyle ilişkisini tek bir araştırma içinde değerlendirerek sık rastlanmayan bir katkı ortaya koymayı hedeflemektedir. The purpose of this study is to examine the effects of leadership behaviors and talent development projects on the perceived (subjective) and objective performance of sales representatives. At the same time, the relationship between the task and non-task dimension of performance and objective performance is also examined.The data collection process was carried out in two different periods, three months apart. A total of 269 sales employees of a fashion retail firm operating in Turkey who has been successful in related talent development training participated in the study. In the research, various surveys in which employees rate oneself, supervisors rate employees and employees rate supervisors were applied through computer-based systems.According to the findings of the research, both task-oriented and relationship-oriented leadership behaviors and also training activities affect the performance positively. When it comes to objective performance, this effect is only valid for training activities. In addition, a moderate correlation was found between objective performance and task performance, and a weak correlation with objective performance and contextual performance.The most important research limitation is that the research was tested for a single type of training. To generalize the results, its adoption in different types of training and different business areas is required in future research. In addition, no relationship of change-oriented leadership that is hypothesized with reference to previous studies, has not been confirmed. Practitioners can rely on training and development activities to positively influence the objective performance of employees. In addition, positive developments in employees' organizational citizenship behaviors can be achieved through relationship-oriented leadership behaviors.The study aims to reveal an uncommon contribution by evaluating the relationship of leadership behaviors and all levels of training evaluation with different types of performance in a single study.
Collections