Lider üye etkileşiminin çalışan performansı ve memnuniyeti üzerindeki ilişkisinde ise tutulmanın aracı rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde çalışanların beklentilerine cevap verebilen kurumlarda çalışanlar,kişisel özelliklerinden, bağlı oldukları liderin davranışlarından ve örgüt yapısı gibietkenlerden olumlu ya da olumsuz etkilenebilmektedir. Özellikle çalışanların işetutulmaları ile çalışan performansı ve memnuniyetlerini güçlendirmeyi hedefleyenkurumların, çalışanların yüksek performanslarından ve lider-üye etkileşiminden doğansinerji ile işletmelerin temel amaçları olan 'kar, büyüme, süreklilik' gibi konulardabaşarılı oldukları bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı LÜE çok boyutlu yapısınıMarmara bölgesinde test etmek ve LÜE alt boyutları olan etki, bağlılık, katkı,profesyonel saygı ile üyelerin çalışan performansı ve çalışan memnuniyeti arasındakiilişkiyi çok yönlü olarak değerlendirmektir. Bu amaçlara ulaşabilmek için evren olarakMarmara Bölgesi'nde çalışanlar seçilmiş ve veri toplama tekniği olarak anketkullanılmıştır. Araştırmanın giriş kısmından sonra gelen ikinci bölümünde lider-üyeetkileşim teorisinin gelişim süreci ve lider-üye etkileşiminin boyutları belirtilmekte,üçüncü bölümde işe tutulmanın boyutları, işe tutulmanın öncül ve ardılları ayrıntılıaçıklanmakta, dördüncü bölümde çalışanların performansını etkileyen faktörler izahedilmektedir. Araştırmanın beşinci bölümünü çalışan memnuniyeti oluşturmakta veçalışan memnuniyetini etkileyen değişkenler, kişisel ve örgütsel açıdanincelenmektedir. Araştırmanın altıncı bölümünü lider-üye etkileşimi, işe tutulma,çalışan performansı ve memnuniyeti arasındaki ilişkiler oluşturmaktadır. Yedincibölümde araştırmanın metodolojisine ayrılmış veriler ile geliştirilen hipotezlerinsınanması sonucunda elde edilen bulgular paylaşılmaktadır. Araştırma sonucundalider-üye etkileşiminin çalışan memnuniyetine çalışan performansından daha fazla etkiettiği ve ilgili etki düzeyinin işe tutulmanın aracılık faktörü ile artırıldığı sonucunaulaşılmıştır. LÜE, işe tutulma, çalışan performansı ve memnuniyeti arasındaki ilişkilerdikkate alınarak geliştirilecek kurum politikalarının kısa-uzun vadede çalışanperformansı ve memnuniyetini arttıracağı, bu durumun firma başarısına büyük katkılarsağlayacağı söylenebilir.Anahtar Kelimeler: Lider-Üye Etkileşimi, Çalışan Performansı, İşe Tutulma, ÇalışanMemnuniyeti Nowadays, meeting the expectations of employees by organization workers canbe positively or negatively affected by factors such as the laters personalcharacteristics, the behavior of their leaders and the organizational structure. It isknown that organizations aiming to strengthen the employee performance andsatisfaction, especially by keeping them at work, are successful in topics such as'profit, growth, continuity'. These are the main objectives of enterprises with thesynergy arising from the high performance of employee and LMX. The study aims totest the multidimensional structure of LMX in the Marmara region and to evaluate therelationship between the sub-dimensions of LMX, influence, commitment,contribution, professional respect, and employee performance and job satisfaction. Toachieve the research's goals, employees in the Marmara Region were selected as acase study and a survey was used as a data collection technique. Following theintroductory part of the research, the development process of the leader-memberexchange theory and its dimensions are stated in the second part. The job hiringpremises and the job engagement following factors, that compose the dimensions ofthe job engagement are explained in detail in the third part. The fourth partconcentrates on the factors affecting the performance of the employee. Whereas thefifth part of the research examines the topic of job satisfaction and the variablesaffecting it from personal and organizational perspectives. The sixth part of theresearch introduces the relationships between a LMX, job engagement, employeeperformance and job satisfaction. In the seventh chapter though, the obtained resultsfrom testing the developed hypotheses are analyzed and shared along with the dataobtained through the research methodology are shared. The research's result would beto conclude how LMX affects job satisfaction more than employee performance andhow the related effect level is increased by the mediation factor of job engagement. Itcan be implied that corporate policies, which will be developed considering therelationships between the LMX, job engagement, employee performance and jobsatisfaction, will increase employee performance and job satisfaction in the short-longterm. This will make great contributions to the success of the company.Keywords: Leader-Member Exchange, Employee Performance, Job Engagement, JobSatisfaction
Collections