Endüstri 4.0 bileşenlerinin firma performansı ve rekabet avantajı ile ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde Endüstri 4.0, yarattığı yıkıcı etkiler ve köklü dönüşüm sebebiyle hem araştırmacılar hem de yöneticiler için odak konu haline gelmiştir. Endüstri 4.0'ın sunduğu dijital ve teknolojik çözümler firmalar için önemli avantajlar sunsa da, bazı riskleri de beraberinde getirmektedir. Bu sebeple Endüstri 4.0 bileşenlerinin firmanın örgütsel çıktıları üzerinde nasıl etkileri olduğunu anlamak önem arz etmekle birlikte, henüz yeni bir kavram olması sebebiyle bu konuda yapılmış çalışmalar çok kısıtlıdır. Bu çalışmanın amacı Endüstri 4.0 bileşenlerinin avantajları ve firmalara nasıl fayda sağladığı husususunda ampirik kanıtlara dayalı kapsamlı bir çalışma sunmaktır. Bu doğrultuda Endüstri 4.0 bileşenleri olarak büyük veri, bulut bilişim, nesnelerin interneti, katmanlı üretim ve artırılmış gerçekliğin firma performansı ve rekabet avantajı ile ilişkisi incelenmiştir. Daha kapsamlı sonuçlar elde etmek için bu ilişkilerde, yeni ürün geliştirme performansının ara değişken etkisi ile çevresel dinamizmin ılımlastırıcı rolü de araştırılmıştır. Bu kapsamda Marmara Bölgesi'nde faaliyet gösteren 226 üretim firmasından anket yöntemi ile veri toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, (i) büyük veri, nesnelerin interneti ve katmanlı üretimin yeni ürün geliştirme performansı ile pozitif ilişkili olduğu, (ii) büyük veri ve katmanlı üretimin rekabet avantajı ile pozitif ilişkili olduğu, (iii) büyük verinin firma performansı ile pozitif ilişkili olduğu, (iv) yeni ürün geliştirme performansının hem rekabet avantajı hem firma performansı ile pozitif ilişkili olduğu, (v) büyük veri, nesnelerin interneti ve katmanlı üretimin, firma performansı ve rekabet avantajı ile yeni ürün geliştirme performansının aracılığıyla dolaylı olarak ilişkili olduğu bulunmuştur. Ayrıca çevresel dinamizmin, Endüstri 4.0 bileşenlerinin incelenen örgütsel çıktılar ile ilişkisinde ılımlaştırıcı etkisinin bulunmadığı ortaya konmuştur. Today, Industry 4.0 has become a focal issue for both researchers and managers due to its destructive effects and radical transformation. Although the digital and technological solutions offered by Industry 4.0 offer significant advantages for firms, it also has some risks. For this reason, it is important to understand how the components of Industry 4.0 affect the organizational outputs of the firms, but studies on this subject are very limited due to the fact that it is a new concept. The aim of this study is to present a comprehensive study based on empirical evidence on the advantages of Industry 4.0 components and how they benefit firms. In this direction, the relationships between big data, cloud computing, internet of things, additive manufacturing and augmented reality as components of Industry 4.0 with firm performance and competitive advantage has been examined. In order to obtain more comprehensive results, the mediating effect of new product development performance and the moderating role of environmental dynamism were also investigated in these relationships. In this context, data were collected from 226 manufacturing firms operating in the Marmara Region by survey method. According to the results of the research, it has been found that; (i) big data, internet of things and additive manufacturing are positively related to new product development performance, (ii) big data and additive manufacturing are positively related to competitive advantage, (iii) big data is positively associated with firm performance, (iv) new product development performance is positively related to both competitive advantage and firm performance, (v) big data, internet of things and additive manufacturing are indirectly related to firm performance and competitive advantage through new product development performance. Furthermore, it has been revealed that environmental dynamism does not have a moderating effect on the relationship of Industry 4.0 components with the examined organizational outputs.
Collections