Ergenlerin olumsuz otomatik düşüncelerinin, yaşam doyumlarına etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bireyler gündelik yaşam içerisinde ebeveyn ve arkadaşları ile çeşitli sebeplerden dolayı kişilerarası sıkıntılar yaşayabilmekte ve ortaya çıkan çatışma durumlarından olumsuz etkilenebilmektedirler. Bireylerin yaşam doyumu düzeyleri ise ortalama bir değere sahiptir. Diğer bir ifadeyle bireylerin sahip oldukları hayattan ötürü memnuniyetsizlik duymadıkları fakat bu hayatın tam anlamıyla istedikleri hayat olmadığı düşüncesi hâkimdir. Bu araştırma ergenlerin olumsuz otomatik düşüncelerinin yaşam doyumlarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma betimsel nitelikte ilişkisel tarama desenidir. Araştırmanın örneklemi Güneydoğu Anadolu Bölgesinde bir ilde ki lise okullarından rastgele seçilen 1066 kız, 661 erkek toplam 1727 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgiler Formu, Çok boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu ve Olumsuz Otomatik Düşünceler Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler bağımlı ve bağımsız değişkenler dikkate alınarak, bilgisayar ortamında SPSS 22. 0 (Statistical package for the Social Sciences) paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada yaş, cinsiyet, gelir, medeni durum, eğitim, kişisel özellikler, din, sosyal etkileşim ve sosyal destek gibi etkenlerin yaşam doyumu ile ilgili olduğu saptanmıştır. Bu etkenler ergeni yaşam kalitesi, mutluluk moral değişikliği açısından etkilemektedir. Otomatik düşünceler ile cinsiyet, okul türü, başarı, arkadaş, güven ve aile içi şiddet değişkenleri açısından anlamlı farklılık görülürken; sınıf düzeyi, kardeş sayısı, anne/baba eğitim düzeyi, birliktelik ve gelir düzeyi değişkeni açısından anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Individuals may experience interpersonal difficulties with their parents and friends for various reasons in daily life and may be negatively affected by the conflict situations that arise. Individuals' satisfaction with life has an average value. In other words, individuals are not dissatisfied with the life they have, but the thought that this life is not the life they want in the full sense. This study was conducted to examine the effects of adolescents' negative automatic thoughts on their life satisfaction. The research is a descriptive relational survey pattern. The sample of the study consists of 1066 girls and 661 boys Toplamly 1727 participants randomly selected from high school schools in Şahinbey and Şehitkâmil districts of Gaziantep. Personal Information Form, Multidimensional Student Life Satisfaction and Negative Automatic Thoughts Scale were used as data collection tools in the study. The data obtained were analyzed using the SPSS 22. 0 (Statistical package for the Social Sciences) package program in computer environment, taking into account the dependent and independent variables. In the study, factors such as age, gender, income, marital status, education, personal characteristics, religion, social interaction and social support were found to be related to life satisfaction. These factors affect the adolescent in terms of quality of life, happiness and morale change. While a pnificant difference was observed in terms of automatic thoughts and variables such as gender, school type, success, friendship, trust and domestic violence; It was determined that there was no pnificant difference in terms of class level, number of siblings, education level of parents, togetherness and income level.
Collections