The concept of peace in Islamic ontological sources
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son dönemlerde daha artan biçimde İslam bazı çevreler tarafından şiddetle ve terörleilişkilendirilmekte ve İslam'ın savaşçı bir din olduğu ileri sürülmektedir. Bu iddiada bulunanlar,İslam'ın tüm dünyayı dâru'l-harp ve dâru'l-İslam, insanlığı da Müslümanlar ve kâfirler diyeikiye ayırdığını ve tüm dünyayı dâru'l-İslam yapmak, tüm insanları da Müslümanlaştırmak içinsavaşçı bir din olmak zorunda olduğunu ileri sürüyorlar. Bu yüzden, bu çalışmada, İslam'ıntemel bilgi kaynakları olan Kur'an ve Sünnet'in kullandığı barış kelime hazinesini semantikanaliz yöntemiyle inceleyerek İslam'ın barış anlayışını ortaya koymak amaçlanmıştır. Kur'anve Sünnet, tüm Müslümanlar için bağlayıcı kaynaklar olduğundan, çalışma Kur'an ve Sünnet'lesınırlandırılmıştır. Çalışmada, bu kaynakların kullandığı kelimelerin kökenini, İslamöncesindeki anlamlarını, İslam'ın bu kelimeleri nasıl kullandığını görmek ve bu konuyla ilgiliİslam'ın dünya görüşünü ortaya koyabilmek için Toshihiko Izutsu'nun Kur'an semantiğiüzerine geliştirdiği ve ilgili çevrelerce çok muteber bir yöntem olarak kabul edilen semantikanaliz yöntemi uygulanmıştır. Bu amaçla, barış anlamında kullanılan kelimeler içerisinde ençok öne çıkan silm/selâm ve ṣulḥ kelimeleri, kökleri ve türevleriyle, eş ve zıt anlamlı diğerkelimelerle ve son olarak da Kur'an ve Sünnet'teki kullanımlarıyla birlikte analiz edilmiştir.Bu kelimelerin ifade ettiği anlamlar gruplandırılmış ve ortaya koydukları barış kavramınınçerçevesi belirlenmiştir. Bunlardan sonra, bu kavramların, Kur'an ve Sünnet'tekikullanımlarıyla ifade ettikleri barış bireysel, toplumsal, devlet (ulusal) ve uluslararası düzeydeanaliz edilmiştir. Bu çalışmaların sonucunda, İslam'ın barış anlamında kullandığı kelimelerinçok geniş bir anlam çerçevesine sahip olduğu görülmüştür. İncelenen S-L-M kökü vesilm/selâm kelimelerinin barışmak, anlaşmak, eksiklikten ve tehlikeden uzak olmak, sağlamolmak, teslim olmak, itaat etmek, razı olmak, güven duymak, güvende olmak gibi kapsamlı biranlama sahip olduğu görülmüştür. Analiz edilen diğer Ṣ-L-Ḥ kökü ve ṣulḥ kelimesinin ise iyiolmak, yararlı olmak, dürüst olmak, fesadı giderici, ıslah edici olmak, anlaşmazlık içindeolanların aralarını bulmak, barışmak, mutabık kalmak gibi barışın yine önemli boyutlarınıiçeren bir anlam çerçevesine sahip olduğu gözlenmiştir. Bu kavramlarla İslam'ın, barışı ülkelerarasındaki çatışmaların sona erdirilmesinden ibaret görmediği, tam tersine bireyden başlayarak,aile, toplum, devlet ve nihayet dünya barışını sağlamak gibi bir yol izlediği tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: İslam, Kur'an, barış, ifsat, ıslah Recently, Islam has been increasingly associated with violence and terrorism by somecircles and it is claimed that Islam is a warlike religion. Those who make this claim argue thatIslam divides the world into dār al ḥarb and dār al Islam, and humanity into Muslims andinfidels, and that it has to be a warrior religion in order to make the whole world dār al Islamand to Islāmize all people. Therefore, this study aims to reveal Islam's understanding of peaceby analyzing the vocabulary of peace used by the Qur'an and the Sunnah, the main sources ofknowledge in Islam, through semantic analysis. Since the Qur'an and the Sunnah are bindingsources for all Muslims, the study is limited to the Qur'an and the Sunnah. In the study, thesemantic analysis method developed by Toshihiko Izutsu on the semantics of the Qur'an andaccepted as a very reliable method by the related circles was applied in order to see the originof the words used in these sources, their meanings before Islam, how Islam used these wordsand to reveal the worldview of Islam on this subject. For this purpose, the words silm/salāmand ṣulḥ, which are the most prominent among the words used in the meaning of peace, havebeen analyzed together with their roots and derivatives, other words with synonyms andantonyms, and finally their usage in the Qur'an and the Sunnah. The meanings expressed bythese words were grouped and the framework of the concept of peace was determined. Afterthat, the peace expressed by these concepts in the Qur'an and the Sunnah has been analyzed atindividual, societal, state and international levels. As a result of these studies, it has been seenthat the words used by Islam in the sense of peace have a very wide framework of meaning.The analyzed S-L-M root and the words silm/salām have a comprehensive meaning such asreconciliation, agreement, being free from deficiency and danger, being firm, surrendering,obeying, consenting, trusting, and being safe. The other analyzed Ṣ-L-Ḥ root and the word ṣulḥ,on the other hand, have a framework of meaning that includes important dimensions of peacesuch as being good, being useful, being honest, eliminating mischief, being reforming,reconciling those who are in disagreement, making peace, agreeing. With these concepts, it hasbeen determined that Islam does not see peace as the end of conflicts between countries, on thecontrary, it follows a path starting from the individual, family, society, state and finally worldpeace.Keywords: Islam, Qur'an, Peace, Mischief, Amends
Collections