The use of literature in English language teaching
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, İngilizce derslerinde öğretmenlerin edebiyatı tercihetmelerinin ya da uzak durmalarının nedenlerini bulmaktır. Araştırmacı edebiyatın veedebi eserlerin (drama, kısa-hikaye, roman ve şiir) dil öğretimindeki yerini araştırmakamacıyla Gaziantep' teki ilkokul ve lisede çalışan 15 İngilizce öğretmeni ile röportajyaptı. Röportajdaki verilerin sonuçlarını yorumlamak, edebiyatın ve edebi eserlerin dilöğretimindeki etkilerini göstermek amacıyla kapsam analizi yapılmıştır. Bu çalışma,edebiyatı dil öğretiminde önemsemeyen öğretmenlere rağmen, edebiyatın dil öğretimindegereksiz olduğunu savunan geleneksel düşüncenin olumlu bir yönde değiştiğinigöstermektedir. Edebiyatı dil öğretiminde tamamen reddetmek yerine, öğretmenler onunsağladığı yararları göz önüne alarak öğrencilerin yaşlarına, seviyelerine ve ilgilerineuygun edebeiyatın bulunduğu aktiviteler kullanmaktadırlar.Anahtar Kelimeler: Edebiyatın Kullanımı, Edebi Türler, Dil Öğrenimi. The aim of this study was to find reasons of teachers who favor or avoidusage of literature as a language material in their English language teaching classes.The researcher selected 15 English teachers from primary and high schools inGaziantep in order to investigate place of literature and literary genres (drama, shortstory, novel and poetry) in their language classes. The interview was used as a datacollection tool in this study and content analysis was used to interpret the results ofinterviews and find out the effects of literature and literary genres in languageteaching. This study shows that the common beliefs about literature such asunnecessary material have been changed in a positive way altough there are someteachers who ignore literature in their classes. Instead of totally rejecting literature asa language material, teachers use activities which include literature through consideringits facilities for language training according to students' level, need and interest.Key words: Usage of Literature, Literary Genres, Language Learning
Collections