Drama activities and anxiety in a Turkish secondary school English as a foreign language classroom
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen ilköğretim öğrencilerinin yabancı dil öğrenme kaygılarını incelemek ve drama etkinliklerinin öğrencilerin yabancı dil kaygıları üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu çalışma ayrıca, verili koşullarda yabancı dil öğrenme kaygısının kaynaklarını tanımlamayı hedeflemektedir. Çalışma Türkiye'deki bir özel okulda, 22 düzenli yedinci sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı bu çalışmada Horwitz, Horwitz ve Cope (1986) tarafından geliştirilen Yabancı Dil Öğrenme Kaygısı Anketi (FLCAS) ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Verileri doğrulamak amacıyla, sekiz haftalık drama uygulamalarının ardından öğrencilerin portföyleri, öğretmen gözlemleri ve ders planları incelenmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen yedinci sınıf öğrencilerinin yüksek düzeylerde yabancı dil öğrenci kaygısını deneyimledikleri ortaya çıkmıştır. Yanlış yapma kaygısı, öğretmen yönergeleri, sınav kaygısı, kendini olumsuz kıyaslama, sınav kaygısı ve İngilizce konuşma kaygısı bu koşullardaki olası kaygı nedenleri olarak tanımlanmıştır. Bu konuda yapılan geçmiş çalışmalarla uyumlu bir şekilde, bu çalışmadan bir bütün olarak elde edilen veriler, drama etkinliklerinin öğrencilerin yabancı dil öğrenme kaygı, korku ve endişelerini azaltmada olumlu bir rol oynadığını ortaya koymuştur.Anahtar Kelimeler: Yabancı dil olarak İngilizce öğrenimi, Yabancı dil öğrenme kaygısı, Eğitimde drama, Yabancı dil eğitiminde drama. The main objective of this study is to explore foreign language classroom anxiety in a secondary school English as a Foreign Language (EFL) classroom and the role of dramatized instruction in reducing foreign language anxiety. This study also attempts to identify the sources of foreign language anxiety by defining the most anxiety provoking situations in this particular setting. The study was carried out with 22 regular seventh grade students in a private school, in Turkey. In this mixed-methodology study, the Turkish version of Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS), developed by Horwitz, Horwitz & Cope (1986) was administered as a pre and post-test. Following the eight weeks of dramatic intervention, students' self-reflective drama portfolios, teacher's observational field notes and drama lesson plans were also analyzed, in order to verify the data. Results of this study revealed that seventh grade EFL learners tend to experience moderately high levels of anxiety. Fear of making mistakes, teachers' instructions, test anxiety, negative social comparisons and lack of self-confidence in speaking English represent the possible sources of secondary school students' foreign language anxiety. The overall findings of this study is also consistent with the previous studies which have shown that drama activities have a significant positive effect on reducing students' fears, worries and anxieties arising from the unique settings of foreign/second language classrooms.Key words: English as a Foreign Language, Foreign Language Classroom Anxiety, Drama in Education, Drama in Language Teaching.
Collections