Show simple item record

dc.contributor.advisorSeçkin Kapucu, Munise
dc.contributor.authorÇalık, İmren
dc.date.accessioned2023-09-20T13:59:34Z
dc.date.available2023-09-20T13:59:34Z
dc.date.submitted2022-07-27
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/715793
dc.description.abstractAraştırmada dijital hikâyelerle desteklenen bilim uygulamaları dersinin 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel tutumlarına etkisi ve bilimin doğasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel veriler için yarı deneysel desenden, bilimin doğasına ilişkin görüşlerin incelenmesinde ise nitel yöntemlerden olgu bilim deseninden yararlanılmıştır. Çalışma 2020-2021 eğitim öğretim yılı içerisinde Eskişehir İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı bir devlet ortaokulunun 7. sınıf Bilim Uygulamaları dersi çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya Bilim Uygulamaları dersini alan dört şubeye kayıtlı 53'ü erkek 40'ı kız olmak üzere toplam 93 öğrenci katılmıştır. Uygulama sürecinde deney grubunda dersler dijital hikâye ile desteklenirken, kontrol grubunda mevcut ders programına bağlı kalınmıştır. Veri toplama süreci altı haftada tamamlanmıştır. Bu altı haftalık sürecin ilk haftasında bilimsel tutum ölçeği uygulanmıştır. İkinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci haftada toplam 12 dijital hikâye kullanılmıştır. Son haftada bilimsel tutum ölçeği ve amaçlı örnekleme yoluyla belirlenen çalışmaya en çok katkı sağlayacağı düşünülen deney grubunda yer alan 18 öğrencinin bilimin doğasına yönelik görüşleri alınmıştır. Nicel veri toplamak için Bilimsel Tutum Ölçeği kullanılırken, nitel veri toplamak için ise Bilimin Doğasına İlişkin Görüşler Anketi (VNOS-D) kullanılmıştır. Araştırmada Bilimsel Tutum Ölçeği'nden elde edilen nicel verilerinin analizinde bağımlı ve bağımsız gruplar için t testi, Mann-Whitney U testi ve betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Bilimin Doğasına İlişkin Görüşler Anketi'nden elde edilen verilerin analizinde ise betimsel analizlerden yararlanılmıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin bilimsel tutumlarına ilişkin ön test, kontrol grubu öğrencilerinin bilimsel tutumlarına ilişkin ön test son test ve deney grubu öğrencilerinin bilimsel tutumlarına ilişkin ön test son test puan ortalamaları arasında anlamlı bir farkın olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Ancak deney ve kontrol grubu öğrencilerinin son test puan ortalamaları arasında fark olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte öğrenci görüşlerinin bilimsel bilginin değişebilir olması, gözlem çıkarım arasındaki fark ile bilimde hayal gücü ve yaratıcılığın rolü temalarında çoğunlukla yer aldığı görülmüştür. Bununla birlikte bilimsel bilginin sübjektif olması ile ilgili öğrenci görüşlerinin yarısından fazlasının geçiş aşamasında bulunduğu görülmüştür. Ancak bilimsel bilginin delillere dayalı olması temasında öğrenci görüşlerinin çoğunluğu eksik kategorisinde bulunduğu görülmüştür. Elde edilen sonuçlardan dijital hikâye anlatımının uygulama yapılan grupta bulunan öğrencilerin sahip olduğu bilimsel tutumu pozitif yönde geliştirdiği yapılan istatistiksel analiz sonucunda ortaya konmuştur. Bu sonuçlara dayalı olarak derslerde dijital hikâye anlatımı kullanılmasına yönelik çalışmalar yapılabilir. Bununla birlikte bilimsel bilginin delillere dayalı olması temasına ilişkin öğrenci görüşlerini destekleyecek çalışmalar yapılabilir.
dc.description.abstractThe research, it was aimed to examine the effect of science applications courses supported by digital stories on the scientific attitudes of 7th-grade students and their views on the nature of science. In the study, quasi-experimental design was used for quantitative data, and phenomenological design, which is one of the qualitative methods, was used in examining the views on the nature of science. The study was carried out within the framework of the 7th grade Science Applications course of a state secondary school affiliated to the Eskişehir Provincial Directorate of National Education in the 2020-2021 academic year. A total of 93 students, 53 boys and 40 girls, enrolled in four branches who took the Science Applications course, participated in the research. While the lessons were supported by digital stories in the experimental group during the implementation process, the current curriculum was adhered to in the control group. The data collection process was completed in six weeks. The scientific attitude scale was applied in the first week of this six-week process. A total of 12 digital stories were used in the second, third, fourth and fifth weeks. In the last week, the opinions of 18 students in the experimental group, who were thought to contribute the most to the study determined by the scientific attitude scale and purposive sampling, were received on the nature of science. While the Scientific Attitude Scale was used to collect quantitative data, the Views on the Nature of Science Questionnaire (VNOS-D) was used to collect qualitative data. In the study, t-test, Mann-Whitney U test and descriptive statistics were used for the dependent and independent groups in the analysis of the quantitative data obtained from the Scientific Attitude Scale. Descriptive analyzes were used in the analysis of the data obtained from the Survey of Views on the Nature of Science. It was found that there was no significant difference between the pretest and posttest mean scores of the experimental and control group students regarding the scientific attitudes, the pretest-posttest related to the scientific attitudes of the control group students, and the pretest-posttest mean scores of the experimental group students' scientific attitudes. However, it was determined that there was a difference between the post-test mean scores of the experimental and control group students. However, it has been seen that students' views are mostly included in the themes of the changeability of scientific knowledge, the difference between observation and inference, and the role of imagination and creativity in science. However, it has been observed that more than half of the student's views on the subjective nature of scientific knowledge are in the transition phase. However, it was seen that most of the students' opinions on the theme of scientific knowledge being based on evidence were in the incomplete category. From the results obtained, it was revealed as a result of the statistical analysis that digital storytelling positively improved the scientific attitude of the students in the applied group. Based on these results, studies can be conducted to use digital storytelling in lessons. In addition, studies can be conducted to support students' views on the theme of scientific knowledge being based on evidence.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleDijital hikâyelerle desteklenen bilim uygulamaları dersinin 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel tutumlarına etkisi ve bilimin doğasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi
dc.title.alternativeThe effect of science practices supported by digital stories on the scientific attitudes of 7th grade students and the investigation of their views on the nature of science
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-07-27
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmNature of science
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmOpinions of students
dc.subject.ytmStudent attitude
dc.subject.ytmDigital story
dc.subject.ytmDigital storytelling
dc.subject.ytmScientific applications lesson
dc.identifier.yokid10333862
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid684677
dc.description.pages106
dc.publisher.disciplineFen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess