Figür-mekan ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Çalışmalarımda amaç figür-mekan ilişkisini özgün baskı tekniklerini kullanarak sorgulamaktır. Bu sorgulama esnasında mekan günlük yaşantımızın kurallarından doğan, oluşmuş mekanların dışında, tamamen araştırmaya yönelik mekanlar oluşturulması sağlanarak; mekanda sonsuzluk ve devamlılık ağırlıkla ele alınıp incelenmeye çalışılmıştır. Bu incelemeler figürün, mekan içindeki önemini, mekanın da figüre olan etkisini izleyiciye aktarmak amacındadır. Fantastik görünümlerin dile getirildiği çalışmalar' da kullanılan figürlerle hayal gücünün, yada düşsel dünyanın zenginliği de ortaya çıkartılmaya çalışılmıştır. Bazı çalışmalarda izleyicinin kendisi de resmi analiz ederken, kompozisyona dahil edilmek istenerek mekanın içinde kendi eliyle bir figür oluşturuyormuş hissi verilmeye çalışılmıştır. Bu çalışmalarda figür-mekan arasındaki ilişkinin izleyiciyle bütünleşmesi göz önünde tutulmuştur. Figür-mekan ilişkisinin araştırılması esnasında meydana getirilen kompozisyonlarla heyecan uyandırma, hoşa gitme, korkma, üzüntü, karamsarlık vb. düşünceler de kendiliğinden izleyiciye verilmektedir. Bu çalışmalarda elken olan izleyicinin düşsel alanın biçimselliğiyle problemler çözmeye çalışmasıdır. Mekanın içinde yer alan figürlerin bir takım kompozisyonlarda bakış ilişkisiyle izleyicinin resime dahil edilmesine çalışılmıştır. Böylelikle görsel açıdan hayal gücünün ne denli sınırsız olduğu ve araştırmaların devamı sonucu dokunun önemi vurgulanarak üç boyutlu betimlemeler yeri geldiğinde iki boyutlu olarak ifade edilmiş, organik yapılar inorganik biçimlere dönüşmüştür. Böylelikle espas içinde fark edilmesi istenen yeni boyutlar açılmıştır. SUMMARY The aim in working is to question the relationship between the figure and the place using the original techniques of press. A lot of original techniques of press has been used during this questioning. These techniques are high press, low press and mixed technique. According to the characteristic of the metal various acids take place as helping elements in the preparation of the pattern in the press groups which have metal surface. Getting tissues on surface provides the realization of the work by means of varnish, the scraping tools, roulettes, carving knives that can be used in all techniques of press. Engraving on wood is made by obtaining a shinning surface by means of cutting and chopping the wooden surface in the direction of tree sponges. The investigator works here relatively to the supplies. It's necessary to work with simple pictures because of the techniques. The problems like few details, thick lines makes the works made with this technique more spontaneous. The engraving technique on sponged wood has been reached to the climax with German School, especially L. Cranach and A. Durer's works. The place which has been obtained with the compositions have been provided apart from the places that have been made by the rules of our daily life. The perception of place becomes by hearing seeing and kinesthesia. The conception of the perceptional places has the methods as many as the numbers of places. But the knowledge gained by hearing seeing and kinesthesia isn't equal to each other because they haven't got equal richness. The single place that has got relationship between thing is the seen place. Because only seeing provides the comprehension a lot of place. The place of kinesthesia and the place of hearing is convenient for making relationships improving step by step. And its information covers only a limited area. Perceptional place has been mode according to various plans which can be provided experimentally. The most important of these are
Collections