Ebu Bekir Ağa`nın Eyyubi Mehmet Bey`in ve Dede Efendi`nin mahur makamında ve klasik formdaki eserlerinde makam anlayışının saptanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET EBU BEKİR AĞA'NIN EYYÜBİ MEHMET BEY'İN VE DEDE EFENDİ'NİN MAHUR MAKAMINDA VE KLASİK FORMDAKİ ESERLERİNDE MAKAM ANLAYIŞININ SAPTANMASI DENİZ AYDAR Bu çalışmada ilk önce mahur makamına yüzeysel bir giriş yapılarak makamın tarihi geçmişine, makamlar arasındaki yerine ve makamın tek başına kelime anlamına ışık tutularak, makamın seyri ve sesleri ele alınmıştır. Daha sonra Arel, Ezgi ve İsmail H. Özkan' a göre mahur makamı incelemiş olup, Doç.Fikret Kutluğ'un görüş ve düşünceleri çerçevesinde bu makam için eski yüzyıllarda çeşitli bestekâr ve müzikologlarımızın yaptığı tarifler ele alınmış ve klasik bestekârlarımızın bu makamdan besteledikleri eserlerde içerik ve kullanılan perdeler yönünden farklılıklar örnekler ile ortaya konmaya çalışılmıştır. Daha sonra yine Doç.Fikret Kutluğ'un görüş ve düşünceleri çerçevesinde mahur makamı ile benzerlik gösteren nigâr makamı ele alınmış ve günümüzde yaşayan diğer müzisyenlerin bu makam hakkındaki görüşleri de ele alınarak, çalışmanın asıl konusu olan ye de çalışmada isimleri belirtilen üç büyük bestekârımız Ebu Bekir Ağa, Eyyubî Mehmet Bey ve Dede Efendi 'nin mahur makamında, klasik formdaki eserleri makamsal olarak incelenmiştir. Sonuç olarak Türk musikîsinde bir çok eser incelendiği zaman görülüyor ki, mahur makamı gerek yapısı, gerek içeriği, gerekse kullanılan perdeler ve de dizi itibarı ile birçok farklılıklar ve değişkenlikler içermektedir. tec rtKffite etîm mmm [»SCOMAKlMlfON MEKKE&3 SUMMARY FINDING OUT THE THOUGHT OF MAKAM IN CLASSICAL AND MAHUR WORKS OF EBU BEKİR A?A, EYYUBİ MEHMET BEY AND DEDE EFENDİ DENİZ AYDAR In this work, firstly touching on the surface on Mahur makam, we have studied on the parts and development Mahur by looking into its history, its place in other makams and describing its own meaning. After that, occording to Arel, Ezgi and Ismail H. Özkan, mahur makam has been examined and we have studied on its descriptions of various composens and musicians in old times including the thoughts of Doç.Fikret Kutluğ. We have tried to give you examples to show the differences of the thome and the notes in the works of classical composers by using this makam. Then we have studied on nigâr makam which is similar to mahur, again including the thoughts of Doç.Fikret Kutluğ. By examining the thoughts of the musicians of today about this makam, we have examined the classical and mahur works of three great composers, Ebu Bekir Ağa, Eyyubî Mehmet Bey and Dede Efendi. As a result when we examine must of the works in Turkish music, it can easly be seen that mahur makam has more differences in its theme, its condition, its notes and it is system. According to the thing that we have for understanding this makam, to show more differences in this theme by reasercing works of great composers. Because in fact, exception of teoric descriptions Mahur makamı is just solved by works of great composers. So, it is not enough to research this mahur for its teoric description. So, we must be carefiill if we want to arrive good result.
Collections