Sanayi işletmelerinde mesleki eğitim uygulamalarının öğrenciler tarafından algılanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
nsanların toplumsal yasamlarını sürdürme ugraslarında isbölümüne gitmeleri yenibir sey degildir. Sanayi çagına geçisle hızlanan isbölümü süreci günümüzde artık takipedilmesi son derece zor bir çesitlilik bollugu ile karsımızdadır. Toplumların ihtiyaç veüretimleri dogrultusunda meslek sayılarının çoklugu bu konularda uzman yetistirmeyi dehem zorunlu hale getirmekte, hem de zorlastırmaktadır. Bunlara ek olarak dünyanın hertarafında hissedilen küresellesme olgusu da yetistirilen uzmanların nitelikleri üzerinde birbaska baskıya neden olmakta, uzmanların teknik bilgi ve becerilerinin sürekli güncelolmasını gerektirmektedir.Ülkemiz sanayi sektörüne kalifiyeli insan yetistirmek üzere kurulmus endüstrimeslek liseleri, ögrencilerinin her birinin kendi alanında okulda güncel teorik ve pratikbilgileri almıs olarak is yasamına atılmaları beklenmektedir. Bu ögrencilerin is yasamınahazır olmasında en az okuldaki egitimleri kadar önem tasıyan ikinci kısım, onların bellidönemlerde bir koordinatör ögretmenin gözetiminde alanlarında uygulama (staj)yapmalarıdır. Hiçbir yapay ortam gerçeginin yerini tutamayacagından ögrencilerin stajları,onların is yasamına hazırlanmalarında hayati bir önem tasır.Bu arastırma ile endüstri meslek liselerinin elektrik bölümünün 11. sınıflarındaokuyan ve bir isletmede mesleki egitim gören ögrencilerin görüs ve düsünceleridogrultusunda mesleki egitim uygulamasının yeterliligini ve düzeyi tespit edilmeyeçalısılmıstır. Bu amaçla, stanbul li Avrupa yakasında bulunan 6 endüstri meslek lisesi 11.sınıfında okuyan ve tesadüfî örneklem yöntemiyle seçilen 600 ögrenciye bir anketuygulanmıstır.Arastırma sonucunda; uygulama gerektiren derslerini atölye/laboratuarda görenögrencilerin, isletmede stajyer sayısının çok oldugu yerde staj yapan ögrencilerin,isletmede egitim bölümü ve egitim sorumlusunun bulundugu yerlerde staj yapanların veson olarak koordinatör ögretmenlerin kendi alanlarından olmasının ögrencilerin isyasamına hazırlanmasına olumlu katkı sagladıgı, bu ögrencilerin çalıstıkları isletmeyidigerlerine göre daha olumlu algıladıkları görülmüstür. Division of labor is not a new thing in human history which has been alwaysnecessary for social life. But now, accelerated after industrial revolution, it is gettingharder and harder to follow newly created occupations with so much diversity. Due toincreasing demands and supply of the societies, training new specialists have become a realchallenge for those societies. When the globalization phenomenon is included in theequation, there is also a pressure to train specialists who always update their knowledgeand technological skills to cope with constantly changing requirements.Established to train qualified labor for the industrial sector of our country, theindustrial vocational schools are expected to educate their students to be ready for the labormarket with contemporary theoretical knowledge and practical skill. Thus the occupationalpractices under a coordinator teacher with a related field are as much important as theeducation which is provided at their schools. Since no artificial environment can take placeof a real life experiences, this is a must for the students who are expected to be successfulin their work life.By this study, we aim to understand the level of adequacy of occupational practicesof the 11th grade students of electrical department of the industrial vocational schools. Thestudy conducted in 6 industrial vocational schools in Istanbul district with randomlyselected 600 11th grade students using a 3 parts survey questionnaire.It is found out that; students who study practice required class in workshops, whomake their vocational practices in a industrial establishment with a great number of othertrainees, who make their vocational practices in a industrial establishment where there is aseparate training department and a responsible person for the trainees and, for the last,whose coordinator teacher is from a related field are better prepared for real work life.Moreover, those students? feelings about the work place are more positive than the others.
Collections