İlköğretim okulu yöneticilerinin branş öğretmenlerini motive etmede kullandıkları yöntemlere ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Motivasyonu; örgüt çalısanlarını bireysel amaçlar ve örgütsel amaçlar doğrultusunda hareketegeçirmek için kullanılan bir süreç olarak tanımlamak mümkündür. Motivasyon konusu hemörgüt çalısanlarını hem de yöneticileri ilgilendirir. Tüm örgütlerin ortak sorunu, örgütlerinamaçlarını gerçeklestirmek için isgörenlerin etkin bir sekilde veya istenilen düzeydeçalıstırılmasıdır. Çalısanların motive olması ile örgütsel verimlilik ve basarı arasında doğrusalbir iliski bulunmaktadır.Kurumların etkililiği ve basarısı çalısanlardan ziyade yöneticilerin etkililiğine ve basarısınabağlıdır. Aynı zamanda yöneticinin basarısı astların örgütsel amaçlar doğrultusundaçalısmasına, bilgi, yetenek ve güçlerini bu doğrultuda harcamasına bağlıdır. Bir anlamdaçalısanların iste göstereceği performans, onların motive edilmeleri ile yakından ilgilidir.Motive olmayan bireyden basarı göstermesi de beklenmez. Bu nedenle yöneticilerinmotivasyon kavramı üzerinde önemle durmaları gerekmektedir.Ülkelerin geleceği, eğitim kurumlarının islevlerini yerine getirip getirmemesine bağlıdır. Buçerçevede eğitim örgütlerinde verimliliğin sağlanabilmesi için eğitim-öğretimde stratejikkonuma sahip olan öğretmenlerin motive edilmeleri eğitimde kalite ve verimliliğin artmasınakatkıda bulunacaktır. Bu nedenle diğer örgütlerde olduğu gibi eğitim örgütlerinde demotivasyon insanları etkileme aracı olarak kullanılabilir. Örgüt yöneticileri de motivasyonsürecinden yararlanarak örgütün amaçlarına ulasmasını sağlarlar.Bu çalısmada brans öğretmenlerinin motivasyonunda okul yöneticilerinin ne kadar etkiliolduğunu belirlemek amacıyla bir anket gelistirilmis ve örnekleme alınan öğretmen grubunauygulanmıstır. Arastırmada 518 brans öğretmeni ve 164 ilköğretim okulu yöneticisindoldurmus oldukları anketlerin tamamı değerlendirmeye alınmıstır.Anketler aracılığıyla elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 13 paket programındanyararlanılmıstır. Çözümlemelerde, frekans, yüzde, aritmetik ortama, standart sapma gibibetimsel istatistiklerle birlikte t-testi, tek yönlü varyans analizi gibi anlam çıkartıcı istatistikselteknikler kullanılmıstır.XIVElde edilen bulgulara göre, örgütsel ve yönetsel boyutta yer alan motivasyon yöntemleri, enfazla kullanılan ve öğretmenleri motive etme derecesi en yüksek olan motivasyonyöntemleridir. Psiko-sosyal boyutta yer alan motivasyon yöntemleri, orta düzeyde kullanılanve öğretmenleri ise motive etme derecesi yüksek algılanan motivasyon yöntemleridir. Maddiboyutta yer alan motivasyon yöntemlerinin yöneticiler tarafından kullanılma sıklığı her ikigrup tarafından da düsük algılanmaktadır. Ancak bu boyutta yer alan motivasyon yöntemleride her iki grup tarafından motive etme derecesi yüksek görülmektedir. Motivation can be described as a period that is used to make the employees of theorganization move towards the individual?s and organizational?s aims. The subject ofmotivation is a thing that both personals of organizaton and the administrators are responsibleabout it. The common problem of all the organizations are to make the employee workefficiently to reach the aims of the organizations. There is a positive correlation between themotivation of employee and the success.Efficiency and the succsess of the organizations depend on the administrations? efficiencyand the success rather than employees?. Success of the administrator also depends on the workof the employees towards the organizational aims. In other words, the performance of theemployee is closely related to motivation of them. For this reason, the administrators shouldbe taking into account the term of motivation.Future of countries depends on whether the educational organizations are able to carry outtheir functions or not. In this context, ters? motivation has an important aspect in education inorder to contribute to the quality of education. The administrators of the organizations may beused motivation to be reached the organization to its aims.A questionaire has been developed to understand the effect of school administrators onteachers? motivation and the questionaire is implemented to sample group. All thequestionaires that were filled by the 518 teachers of branches and 164 administrators of theprimary schools have been assesed.The SPSS 13 packet programme has been used to asses the data. To analyze data, describingstatistics like frequence, percentage, aritmethic mean, standart deviation and parametricstatistical technics like T-test and ANOVA were used.The motivational methods stand for organizational and administrative dimension are usedmost and they are the ones that have the highest motivating degree for teachers according tothe data. The motivation methods standing in the psycho-social dimension are the ones thatare used in medium frequency and its motivating degree perceived as highs The frequency ofXVIthe usage of the motivation methods that have materially existence are perceived as low byboth of the groups.
Collections