Okul yöneticilerinin, okul kültürünün oluşturulması, sürdürülmesi ve değiştirilmesindeki rolü (İstanbul ili Bahçelievler ilçesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kültür; bir toplumun üyelerince paylaşılan anlamların tümüdür. Kültür, birey, grup ya da toplumun düşünce, inanç, duygu, görenek ve alışkanlık gibi zihinsel ve ruhsal niteliklerinden oluşan psikolojik ve toplumsal özelliklerinin bütünüdür. Kurum kültürü, bir grubun elde ettiği ve neticelerinin olumlu olduğu tecrübelerin yeni gelenlere birer sorun çözme yapıtaşı olarak iletildiği hipotezlerdir. Yöneticiler örgüt kültürünün oluşumunda en önemli belirleyicilerden biridir. Okul yöneticisinin kültürel liderliği, okuldaki öğretmen ve öğrencilerin daha uygun bir okul kültüründe çalışmalarına olanak sağlar. Kültürel lider, örgüt kültürünü daha çekici bir kültür haline getirebiliyorsa başarılı bir liderdir. Okul yöneticisi, diğer yönetsel etkinliklerle birlikte okul kültürünü bilinçli ya da bilinçsiz olarak yönetmektedir. Okul kültürünün gücünü ve yönetim süreçleri açısından önemini iyi bilen okul yöneticisi, daha başarılı bir kültür yönetimi sergileyebilir. Yöneticinin okul kültürünün yönetimindeki ilk görevi, güçlü bir okul kültürü oluşturmaktır.Bu araştırma ile resmi ilköğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin, okul kültürünün oluşturulması, sürdürülmesi ve değiştirilmesindeki rolü konusunda, öğretmen ve yöneticilerin demografik özelliklerine göre bu rolleri algılamalarında bir farklılaşma olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma verileri, İstanbul'un Bahçelievler İlçesinde resmi ilköğretim kurumlarında görev yapan 70 yönetici ve 200 öğretmene anket uygulanması sonucu elde edilmiştir. Elde edilen veriler, değişkenlerin normal ve normal olmayan dağılımlarına uygun olarak istatistikî analizlere tabi tutularak özetlenmiştir. Araştırmada, bağımsız gruplar t-testi, Mann-Whitney U testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Kruskal-Wallis testi uygulanmıştır.Araştırma sonucunda, öğretmenler ile yöneticilerin, yöneticilerin okul kültürüne etkileri konusunda farklı algılama düzeylerine sahip olduğu bulunmuş, okul yöneticilerinin başarılı bir okul kültürü oluşturmalarında farklı yaklaşımlar göstermeleri gerektiği anlaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Örgüt, Örgüt Kültürü, Okul Kültürü, Kültürel Lider. Culture is all the meanings that shared by a society?s members. And culture is composed of an individual?s, a group?s or a society?s mental and spiritual qualities of psychological and social properties as thoughts, beliefs, sentiments, customs and habits. Organizational culture, on the other hand, is transferred hypotheses of experiences by the former members of the organization to the new comers. And the managers are primarily responsible and effective individuals creating an organizational culture. As a cultural leader, school principals are able to create a positive school culture in which students and teachers can work efficiently. A school principal, consciously or not, manages the school culture too, alongside the other managerial tasks. If a school principal is aware of the power of the school culture and its? value in the managerial processes, she/he then can manage the school more efficiently. The first task in managing the school culture has to be creating a powerful school culture for the principals.With this research, it is aimed to find out whether teachers? and principals? perceptions are different about the principals? cultural leadership role in the state elementary schools. In order to achieve this goal, a four dimensional questionnaire was used and then these two groups? data were compared according to their demographic variables.The data for the research have been collected from 70 school principals and 200 teachers working for the elementary state schools in Bahçelievler district, in Istanbul. After checking the obtained data, statistics have been applied according to their normality distributions. Independent groups t-test, Mann-Whitney U test, one-ways analysis of variance (ANOVA) and Kruskal-Wallis test applied to find out if there were significant differences between or among groups.The result of the study shows that, there is a significant difference of perception between the school principals and teachers for the roles of the principals creating a school culture. As a cultural leader in their schools, principals? perceptions for themselves are very positive while teachers are not so positive. Our findings lead us to conclude that, the school principals have to make some fundamental changes to alter teachers? perception for their cultural leaderships in the schools.Key Words: Organization, Organizational Culture, School Culture, Cultural Leader.
Collections