İlköğretim okullarında öğretmen algılarına göre yöneticilerin, yöneticilik becerilerinin örgüt iklimine katkısı (İstanbul ili Bahçelievler ilçesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Rekabetin gittikçe arttığı dünyamızda eğitimde başarılı olmanın çok iyi örgütlenmiş bir yapıya ihtiyaç duyduğu çok açıktır. Öğrenci merkezli eğitimin öneminin her gün daha çok kabul edildiği zamanımızda, okulların başarılı olmasında nasıl örgütlendikleri çok önemlidir. Okullar bir yandan geleceğe, değişime açık bireyler yetiştirirken, bir yandan da onlara süreklilik taşıyan bir aidiyet/kimlik verme çabası içindedirler. Eğitim ve öğretim faaliyetlerini fiili olarak uygulayan öğretmenlerin de bu örgütlenme içinde kendilerini gerçekleştirmeleri, onların örgüt iklimini nasıl algıladıklarına bağlı gelişir. Bir örgütü diğer örgütlerden ayırt eden üst yapı olarak, örgüt iklimi, içinde olanların bu iklimi algılaması ile yakından ilgilidir. Örgüt ikliminin oluşturulmasında da kuşkusuz idarecilere büyük görevler düşer. Öğretmenlerin kendilerini işlerine adamaları, yaratıcılıklarını kullanmaları, yani kendilerini gerçekleştirmeleri için, çalıştıkları ve yöneticinin büyük katkısının olduğu örgüt ikliminin olumlu olması hayati önem taşır.Bu araştırma ile resmi ilköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin, örgüt ikliminde yönetici davranışlarına ilişkin yaklaşımları ve demografik özelliklerine göre bu davranışları algılamalarında bir farklılaşma olup olmadığı araştırılmıştır.Araştırma verileri, İstanbul'un Bahçelievler İlçesinde resmi ilköğretim kurumlarında görev yapan 109 kadın ve 114 erkek öğretmene anket uygulanması sonucu elde edilmiştir. Elde edilen veriler, değişkenlerin normal ve normal olmayan dağılımlarına uygun olarak istatistikî analizlere tabi tutularak raporlaştırılmıştır. Araştırmada, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve tek yönlü varyans analizinde anlamlı farklılaşma bulunduğu durumlarda post-hoc Scheffe testi uygulanmıştır.Araştırma sonucunda, öğretmenlerin yöneticilerini örgüt iklimine katkıları bakımından farklı algıladıkları görülmüştür. Öğretmenlerin, özellikle cinsiyete, yaşa ve kıdeme bağlı olarak yöneticilerini farklı algıladıkları bulunmuştur. Bu nedenle, okul yöneticilerinin örgüt iklimi oluşturmakta bütüncül bir başarı gösteremedikleri anlaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Örgüt, Örgüt Kültürü, Örgüt İklimi, Yönetim, Yönetici Davranışları In today?s very complex and competitive world how the schools positioned themselves plays a very important role. As all other organizations, the schools also have to provide to its students and teachers a positive identity if they want to be exist while changing with their environment. In order to provide a positive identity, schools? principals have a duty to contribute hugely creating an organizational climate in which teachers feel to be valued. A good organizational climate, as called `psychological climate? will lead teachers to use their every ability they have for the school. principals have a great responsibility to provide every means, not only technical but also behavioural as well to their teachers. Thus, teachers? perception of how their principals contribute to organizational climate is vital for their success.By this research it is aimed to find out teachers? perception of behaviours of principals contribution to school climate. To achieve this, the four dimensions of principals? behaviours compared according to teachers? demographics.The research data obtained from 109 female and 114 male teachers who work in state elementary schools in Bahçelievler district, in Istanbul. After examining the collected data, statistics have been applied according to their variation. Independent groups t-test, one-ways analysis of variance (ANOVA) used to find out if there were significant differences between or among groups. After ANOVA, for significant differences, a post-hoc Scheffe analysis was used.As a result of our study, it is found out that teachers have different perceptions for their principals. Perceptions of the teachers are especially differentiating according to their gender, age and years of work. Female teachers and older teachers have more positive perception than the male and young ones for their school management. Thus, it seems that the school managements have a problem to create an overall positive organizational climate under their administration.Key Words: Organization, Organizational Culture, Organizational Climate, Management, Managerial Behaviours.
Collections