Türkiye`de bölgelere göre eğitim göstergeleri ve sosyoekonomik kalkınma ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada eğitim ve sosyoekonomik kalkınma ilişkisi, eğitimin sosyoekonomik kalkınmaya etkileri ve sosyoekonomik kalkınmanın eğitime olan etkilerine yer verilmiştir. Çalışmada Türkiye'de bölgelere ve illere göre Devlet Planlama Teşkilatı'ndan ve Türkiye İstatistik Kurumundan alınan eğitim verileri ve sosyoekonomik veriler incelenerek, bölgelerin ve illerin eğitim ve sosyoekonomik kalkınma ilişkisi açısından durumları değerlendirilmiştir.İller genelinde; okuryazar nüfus, kadın okuryazar nüfus, üniversite bitiren nüfus, okullaşma oranları ile mezun öğrenci oranlarının, illerdeki sosyoekonomik gelişmişlikle ne derecede ilişkili olduğu incelenmiştir.Tarım iş kolunda çalışan nüfusun eğitim seviyesinin düşük olduğu saptanmıştır. Eğitim seviyesi arttıkça tarım iş kolunda çalışan nüfusta azalma olduğu görülmektedir.İllere göre okuryazar nüfus oranı ile sanayi iş kolunda çalışan nüfus oranı arasında yapılan korelasyonda pozitif korelasyon saptanmıştır Bu sonuçlara göre sanayi iş kolunda istihdam eden nüfus içinde okuryazar nüfus oranı artış göstermektedir.Meslek liselerinden mezun öğrenci oranları ile sanayi iş kolunda çalışan nüfus oranı arasında düşük de olsa pozitif korelasyon beklenirken negatif bir korelasyon bulunmuştur. Bu sonuç, eğitim sisteminde zayıf olan öğrencilerin iş sahibi olmaları amacıyla meslek liselerine yönlendirilmesi ve bu kişilerin büyük bir kısmının bu sektörde istihdam edilmemelerinin sonucu olabilir. Meslek liselerine değer kazandırılmalı ve öğrencilerin tercih etmeleri sağlanmalıdır.Anahtar Kelimeler: Eğitim, Kalkınma, Sosyoekonomik Kalkınma In this paper, the relation of education and socioeconomic development, the effects of education to socioeconomic development and the effects of socioeconomic development to education take place. In the study, the conditions of the regions and the provinces are evaluated in aspect of the relation of education and socioeconomic development, by examining the educational and socioeconomic data attained from State Planning Organization and Turkish Statistical Institute, regarding the regions and the provinces.The extent of the relation of socioeconomic development in the provinces with the rates of literate population, female literate population, population that graduates from the university, school foundation across the provinces is examined.It is determined that the education level is low in the population that works in agricultural work branches. It is seen that as the education level increases, there is a decrease in the population that works in agricultural work branches.Regarding the provinces, positive correlation is detected in the correlation made between literate population rate and the rate of population that works in industrial work branches. According to these results, the rate of literate population in population that is employed in industrial work branches shows an increase.A negative correlation is found between the rates of students that graduate from vocational high schools and the rate of the population that works in industrial work branches, though a low positive correlation was expected. This result may arise from the fact that the students that are not successful in the education system are directed to vocational high schools for gaining a profession, and that yet the most of these people are not employed in this sector. Vocational high schools should be added value and the students should be encouraged to prefer them.Keywords: Education, Development, Socioeconomic Development
Collections