7-12 yaş arası üstün yetenekli çocukların eğitimi ve bir yöntem önerisi (İstanbul ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma, 7-12 yaş üstün yetenekli çocukların eğitimlerine yönelik bir yöntem önerisi oluşturmak amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın evrenini ve örneklemini 2008?2009 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Fatih, Gaziosmanpaşa, Kadıköy ve Çamlıca ilçelerinde bulunan, 2 resmi, 2 özel eğitim kurumunda üstün yetenekli çocukların eğitiminde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır.Verileri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan anket 23 maddeden oluşmakta, ayrıca bağımsız değişkenlere (cinsiyet, yaş, medeni durum, mezun olunan okul, mesleki kıdem, branş, çalışılmakta olunan okul, daha önce çalışılan okul, üstün yetenekliler eğitiminde çalışılan süre, alınan özel eğitimler) ilişkin 10 madde yer almaktadır. Uygulanan anketle elde edilen verilerin analizinde frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama ( ) hesaplaması yapılmış, gruplar arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek için t Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi'nden yararlanılmıştır.Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır:Yapılan analizler sonucunda araştırmaya katılan öğretmenlerin en çok katıldıkları özel eğitim yöntemlerine ilişkin görüşler, 7-12 yaş arası üstün yetenekli çocukların eğitiminde öğrencinin güçlü yönlerine göre eğitim yapılması gerektiği, rehberlik ve danışma hizmetlerinin ücretsiz verilmesi gerektiği, eğitim ortamlarının uygulamaya elverişli dershane dışında olması gerektiği, zenginleştirilmiş eğitim programıyla eğitim görmesi gerektiği, eğitim programının gelişim özelliklerine göre farklılaştırılması gerektiği olarak belirlenmiştir.Bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki ilişkilerin bulunması için sorular özel eğitim modellerinden gruplandırma, hızlandırma ve zenginleştirmeye göre gruplandırılmıştır. Gruplandırılmış bağımlı değişkenler ve bağımsız değişkenler açısından 3 farklılaşma bulunmuştur. Birinci olarak, öğretmenlerin medeni durumları ile gruplandırma yöntemine ilişkin görüşlerinde, ikinci olarak, öğretmenlerin şuan çalışılmakta olan eğitim kurumları ile zenginleştirme yöntemine ilişkin görüşlerinde, üçüncü olarak öğretmenlerin üstün yetenekli çocukların eğitimlerinde çalışma süresi değişkenine göre gruplandırma eğitim modeli ile ilgili görüşlerinde p<0,05 düzeyinde anlamlı bir farklılaşmanın bulunduğu anlaşılmaktadır.Anahtar kelimeler: Üstün Yetenekli Çocuklar, Özel Eğitim, Gruplandırma Modeli, Zenginleştirme Modeli, Hızlandırma Modeli. The study is carried out with the intention of building up a method suggestion oriented towards the education of gifted children of 7-12 years age group.Population and sampling of the study is made up of the teachers taking part in the training of gifted children at 2 public and 2 private educational institutions located in Fatih, Gaziosmanpaşa, Kadıkoy and Çamlıca towns of Istanbul in 2008-2009 academic year.The survey prepared by the researcher for collecting data is made up of 23 articles, and further 10 articles, relating to independent variables (gender, age, marital status, graduated school, professional seniority, branch, current school, previous school, duration of employment in the training of gifted children, special trainings received) are also included in the survey. During the analysis of the data obtained from the survey; calculations of frequency (f), percentile (%), arithmetic mean ( ) were carried out, and t-test and one-way analysis of variance were utilized to determine whether there were any meaningful differences between the groups.The following results were obtained from this study;At the end of the analysis, the opinions relating to the special training methods, which are most frequently attended by the teachers participating in the survey, indicated that the gifted children of 7-12 years age group should be trained in accordance with the individual strengths of the students; guidance and counseling services should be provided as free; the training should be given outside the classroom in an environment appropriate for the implementation; training should be provided with enriched educational programs, and the training program should be differentiated in accordance with the development characteristics of the students.The questions were grouped in accordance with special education models of Grouping, Acceleration and Enrichment to find out the interrelationship between the dependent and independent variables. 3 differentiations were found in terms of grouped dependent and independent variables. It is determined that there is a meaningful differentiation at p<0,05 significance level among the opinions of the teachers, i.e. firstly, their opinion relating to the grouping method in accordance with the teachers? marital status, secondly their opinion relating to the grouping method in accordance with their currently employed educational institution and the enrichment method, and thirdly their opinion relating to the grouping in accordance with the duration of employment in the training of the gifted children.Key words : Gifted Children, Special Education, Grouping Model, Enrichment Model, Acceleration Model.
Collections