Rehber öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi: Kağıthane ilçesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Rehber, bireyin bir bütün halinde gelişmesine yardım işini anlatan genç bir terimdir. Rehber Öğretmen de bu yardım işini sistematik bir şekilde yürüten profesyonel bir meslek elemanıdır. Tabiatıyla mesleğin sistematik ve profesyonel bir yarım süreci olması ve bunun, eğitimin bizatihi uhdesinde yürütülmesi, kaynaştırma sürecindeki rehber öğretmenlerin pozisyonlarını daha hassas ve önemli kılmaktadır. Kaynaştırma, kısaca engelli bireyin normal kabul edilen akranlarıyla aynı okul ve sınıf ortamındaki entegrasyon süreci olduğuna göre mevcut engele sahip öğrencinin sınıf içindeki uyum, akademik gelişim, gelişimsel takip, ailenin bilinçlendirilmesi, bireyin psikolojik boyutu, okul içerisindeki normal öğrenci-engelli öğrenci denkleminin sağlıklı kurulması gibi yaşamsal önem arz eden hususların koordinasyonu, organizasyonu ve müşavirlik hizmetlerini eğitimini aldığı teknik becerileri ile yürütmesi görevleri arasında olan Rehber Öğretmenlerin kaynaştırma ile bu kadar dramatik bir şekilde kesişen konumlarından dolayı tutumları ve bakış açıları incelenmeye çalışılmıştır.Bu araştırmada, İstanbul ili Kâğıthane ilçesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Kâğıthane ilçesinde 2008?2009 yılı eğitim öğretim yılında 60 resmi okul ve 12 özel okulda rehber öğretmen olarak görev yapan 72 rehber öğretmen araştırmaya katılmıştır. Rehber öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi için araştırmacı tarafından ilgili literatür taranarak geliştirilen kişisel bilgi formu ile Prof. Dr. Gönül KIRCAALİ İFTAR tarafından geliştirilen ?Kaynaştırmaya İlişkin Görüşler Ölçeği? kullanılmıştır. Veriler SPSS programı kullanılarak çözümlenmiştir. Rehber öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre farklılaşma durumlarını tespit etmek amacıyla oluşturulan değişkenler Mann Whitney-U testi, bağımsız grup t testi, Kruskal Wallis-H testi analizi ile işleme koyulmuştur.Anahtar Kelimeler: Kaynaştırma, Entegrasyon, Özel Eğitim, Rehberlik, Rehber Öğretmen The guide is a newly-used term which denotes the service of helping the individual as a whole. The guidance teacher is the professional who carries out this helping service systematically. The fact that the profession by its very nature is a systematic and professional helping process and it is executed especially under the general education system, makes the position of guidance teacher more crucial. Since integration can be defined briefly as the integration process of the handicapped individual into the same school and class environment with his/her ?normal?peers and as coordinating and organizing the points which have vital importance in the integration services as well as in the guidance services such as adaptation to the class, academic improvement, developmental follow-up, informing the family, monitoring psychological dimension of the individual, setting the balance between the healthy/normal and the handicapped pupils all which point to the crucial coincidence between the role of guidance teacher and integration service. So it makes this study important since it investigates their attitudes and viewpoints.In this study it?s aimed to assess the attitudes of teachers working in Kağıthane region in İstanbul. The subjects were 72 guidance teachers from 60 public schools and 12 private schools during 2008-2009 Educational Year. In order to determine the attitudes of guidance teachers a personal information sheet was developed after scanning the relevant literature by the researcher. The measure used in the study is the Scale for Attitudes Toward Integration developed by Gönül KIRCAALİ İFTAR. Data analysis was performed with SPSS program. In order to determine changes in attitudes of subjects according to various variables Mann Whitney-U Test, Independent Sample t-test and Kruskal Wallis-H test techniques were used.Key Words: Integration, Special Education, Guidance and Guidance Teacher.
Collections