Show simple item record

dc.contributor.advisorEroğlu, Yüksel
dc.contributor.authorKağizmanli, Nurseven
dc.date.accessioned2021-05-09T09:51:30Z
dc.date.available2021-05-09T09:51:30Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-12-29
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/712377
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, Erzurum'un farklı ilçelerinde okuyan lise öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeylerini beş faktör kişilik özellikleri açısından incelemektir. Erzurum'da 2017 yılında bulunan 11783 lise öğrencisi araştırmanın evrenini oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini Erzurumda 5 ilçe merkezinde bulunan 6 farklı lisede eğitim gören 292 erkek ve 228'i kız olmak üzere 520 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmaya dahil edilen liseler basit seçkisiz örnekleme yöntemine göre seçilmişlerdir. Araştırmada veri toplama aracı olarak; kişisel bilgi formu, dijital oyun bağımlılığı ölçeği ve sıfatlara dayalı kişilik testi kullanılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama yöntemiyle yapılmıştır. Veriler SPSS programı ile analiz edilmiş ve verilerin analizinde değişkenlere bağlı olarak bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. ANOVA sonuçları anlamlı çıktığında ise regresyon analizi ve ayrıca sıfatlara dayalı kişilik testi ve dijital oyun bağımlılığı ölçeklerinin sonuçları arasındaki ilişkiye bakmak üzere Pearson Korelasyon tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına bakıldığı zaman ergenlerin dijital oyun bağımlılık düzeyleri beş faktör kişilik özelliklerinden yumuşak başlılık ve duygusal dengesizlik (nevrotizm) kişilik özelliğini anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür. Araştırma sonuçlarında erkek öğrencilerin dijital oyun bağımlılık düzeylerinin kız öğrencilerden fazla olduğu görülmüştür. Ayrıca oyun bağımlılığı ile sınıf ve oyun oynanan yer değişkenleri arasındaki fark da istatistiksel açıdan anlamlı bulunmuştur.
dc.description.abstractThe aim of this study to examine the digital game addiction levels of high school students in different districts of Erzurum, in terms of their five factor personality traits. The research population was made up of 11783 high school students in Erzurum in the year 2017. The sample group was made up of 520 high school students; 292 male and 228 female students from 6 different high schools in 5 different districts of Erzurum. The schools were selected in accordance with simple random sampling methods. Data gathering tools of the research were Personal İnformation Form, Digital Game Addiction Scale and Adjective Based Personality Scale. Research was done via retional survey model. Data gathered was analyzed on SPSS programme and t-test, one way variance analysis (ANOVA) were used for the analysis of the data. When ANOVA results were conclusive, regression alaysis was used. In order to look at the relation between adjective based personality scale and digital game addiction scales, pearson correlation method was used. Upon inspection of the research results, it can be seen that digital game addiction levels of teenagers correctly predicted the agreeableness and emotional instability (neurotism) character traits of five factor character aspects. It was evident from the research that male students showed higher levels of addiction to digital games than female students. It was clear that difference between student grade and the place where gaming took place are also statistically relative with digital game addiction.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleErgenlerde beş faktör kişilik özelliklerinin dijital oyun bağımlılık düzeyleri üzerindeki yordayıcı etkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeThe i̇nvestigation of predictive effect of the five factors personality traits on digital game addiction levels in adolescents
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-12-29
dc.contributor.departmentRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmFive factor personality model
dc.subject.ytmDependency
dc.subject.ytmDigital games
dc.subject.ytmErzurum
dc.subject.ytmPersonality traits
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.identifier.yokid10267372
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBAYBURT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid564670
dc.description.pages99
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess