İnsan kaynakları yönetiminde öğretmenlerin örgütlenme hakkı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yapılan çalışmada İnsan Kaynakları Yönetimini Değerlendirme ve Öğretmenlerin Örgütlenme Haklarını Değerlendirme isimli ölçekler uygulanmış ve bu ölçeklerin demografik özelliklerle ilişkisi araştırılmıştır. Bu amaçla 2009?2010 eğitim-öğretim yılında, İstanbul ili, Küçükçekmece ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 18 devlet ve 7 özel okulda çalışan 500 öğretmen ve idarecilere üç bölümden oluşan anket formu uygulanmıştır. Anketin birinci bölümünde, katılımcılar ile ilgili kişisel veriler toplanmış, ikinci bölümde, araştırmacı tarafından geliştirilen ve 8 sorudan oluşan ?İnsan Kaynakları Yönetimini Değerlendirme ? isimli anket uygulanmış, üçüncü bölümde ise yine araştırmacı tarafından geliştirilen ve 13 adet sorudan oluşan ?Öğretmenlerin Örgütlenme Haklarını Değerlendirme? isimli form uygulanmıştır.Yürütülen çalışma sonucunda İstanbul ilinde Küçükçekmece ilçesinde özel veya devlet okulunda görev yapan öğretmenlerden herhangi bir mesleki sendikaya üye olan öğretmenlerin çoğunlukla Türk Eğitim Sen ve Eğitim Sen'e üye oldukları, üyeliklerinin ortalama 6 yıllık olduğu görülmüştür. Herhangi bir mesleki sendikaya üye olmayan öğretmenlerin genellikle sendikaların daha çok siyasal nitelikli olduğunu düşünmelerinden ve ekonomik nedenlerden dolayı sendikaya üye olmadıkları görülmüştür.Özel öğretim kurumunda görev yapan öğretmen/idarecilerin özel öğretim kurumları kanun'unda sendikal örgütlenmenin serbest veya yasak olmaması konusu hakkında bilgilerinin olmadığı ya da güncel bilgilerinin olmadığı görülmüştür.İnsan kaynakları yönetiminin değerlendirmesinde genel olarak devlet okulunda görev yapan öğretmen/idarecilerin özel okullarda görev yapanlara göre İK yönetiminin faydalı olacağına daha çok inandıkları görülmüştür. Ayrıca devlet ya da özel okulda görev yapmanın öğretmenlerin örgütlenme haklarını değerlendirmesinde genel olarak görüş farklılığına neden olmadığı görülmüştür.İnsan kaynakları yönetiminin değerlendirmesinde genel olarak kadın öğretmen/idarecilerin erkek öğretmen/idarecilere göre İK yönetiminin faydalı olacağına daha çok inandıkları, ayrıca erkek ya da kadın öğretmen/idareci olmanın öğretmenlerin örgütlenme haklarını değerlendirmesinde genel olarak görüş farklılığına neden olmadığı görülmüştür.İnsan kaynakları yönetiminin değerlendirmesinde genel olarak öğretmen/idarecilerin mesleki kıdemlerinin arttıkça İK yönetiminin faydalı olacağına inandıkları, ayrıca öğretmen/idarecinin mesleki kıdemi ne olursa olsun öğretmenlerin örgütlenme haklarını değerlendirmesinde genel olarak görüşlerinin benzer olduğu görülmüştür.İnsan kaynakları yönetiminin değerlendirmesinde genel olarak sendika üyesi olmayan öğretmen/idarecilerin mesleki sendikaya üye olanlara göre İK yönetiminin faydalı olacağına daha çok inandıkları, bunun yanında öğretmenlerin örgütlenme haklarını değerlendirmesinde sendika üyesi olan öğretmen/idarecilerin daha çok görüş birliği sağladıkları görülmüştür. In this study, the scales named as Evaluation of Human Resources Management and Evaluation of The Right to Associate of Teachers were applied and the relations of the these scales with the demographic characteristics were researched. For this purpose, in the school year of 2009-2010, the three section survey form was applied to 500 teachers working in 18 public schools and 7 private schools in Küçükçekmece district of Istanbul province, which are under the management of Ministry of National Education. The first section of the survey form was designed for the collection of the personal data, in the second section, the survey, which is named as ?Evaluation of Human Resources Management? and formed of 8 questions developed and prepared by the researcher was applied and in the third section, again a survey, which is named as ?Evaluation of The Right to Associate of Teachers? and formed of 13 questions also developed and prepared by the researcher was applied.As the result of the study it was seen that most of the teachers working in public or private schools in Küçükçekmece district of Istanbul province, who are the members of a professional union are generally the members of Türk Eğitim Sen (Turkish Training and Education Union) and Eğitim Sen (Training and Education Union) and it was realized that their average membership period is 6 years. It was seen that for most of the teachers who not the members of any union are, the main reasons are because they think that generally the unions have political characteristics and because of economic reasons.Also it was observed that the teachers/administrators working in private schools do not have any information or current information related with whether unionization in private training and educational institutions is forbidden or permissive.While the evaluation of human resources management in general, it was seen that the teachers/administrators working in public schools believe in the benefits of human resources much more than the teachers/administrators working in private schools. In addition to this, it was realized that working in private or public schools does not cause to any diversity of views in general regarding teachers? evaluation of the unionization rights.While the evaluation of human resources management in general, it was seen that the female teachers/administrators believe in the benefits of human resources much more than the male teachers/administrators and in addition to this, it was realized that being female or male teacher/administrator does not cause to any diversity of views in general regarding teachers? evaluation of the unionization rights.While the evaluation of human resources management in general, it was seen that when the professional seniority of the teachers/administrators increase, they believe in the benefits of human resources much more, and in addition to this whatever their seniority are it was realized that their views in general regarding teachers? evaluation of the unionization rights are similar to each others? views.While the evaluation of human resources management in general, it was seen that the teachers/administrators who are not the members of a professional union believe in the benefits of human resources much more than the teachers/administrators who are the members of a professional union, besides, it was realized that the teachers/administrators who are the members of a professional union achieve a consensus much more in general regarding teachers? evaluation of the unionization rights.
Collections