İlköğretim okulu öğretmenlerinin zamanı etkin kullanan ilköğretim okulu müdürü algıları: Sarıyer ilçesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ilköğretim okullarında görev yapan müdürlerin etkin zaman kullanımı, yönetim işleri açısından incelenmiş ve eğitim sistemimizin vazgeçilmez unsurlarından olan öğretmenlerimizin algılarına göre müdürlerin yönetim işlerinde zaman kullanımı, saptanmaya çalışılmıştır. ?Müdürlerin yönetim işlerinde zaman kullanımının başarı ve verim üzerinde etkisi vardır? hipotezinden yola çıkarak yönetim işlerine ayrılan zaman tespit edilmeye çalışılarak başarı ve verimin artması için müdürlerin, yönetim işlerinde zaman kullanımı ile ilgili öneriler geliştirmek amaçlanmıştır.Bu araştırmanın çalışma evrenini, 2009-2010 eğitim-öğretim yılında İstanbul iline bağlı Sarıyer İlçesi'ndeki resmi ilköğretim okullarında çalışan sınıf ve branş öğretmenleri oluşturmaktadır. Sarıyer ilçesindeki 27 resmi ilköğretim okullarında görev yapan 211 sınıf öğretmeni ve 182 branş öğretmeni olmak üzere toplam 393 öğretmen görüşlerine dayanılarak ilköğretim müdürlerinin yönetim işlerine ayırdıkları zaman ve öğretmen görüşlerinde görev, cinsiyet, hizmet süresi, eğitim düzeyi, hizmet içi kurs ve seminer sayısı ile okulun demografik değişkenleri arasında bir ilişki olup olmadığı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen anket ile ilgili örneklem oluşturulmuştur. Anket iki bölümden oluşmakta ve birinci bölüm 11 maddeden oluşan kişisel bilgi formu, ikinci bölüm 25 maddeden oluşan ?Müdürlerin Yönetim İşlerinde Etkili Zaman Kullanım Ölçeği? dir. Likert tipi sorular kullanılarak anket çalışması sonucunda elde edilen tüm veriler, SPSS programına girilerek analiz edilmiştir. Toplanan verilerin frekans ve yüzde değerleri, aritmetik ortalama, standart sapmaları belirlenmiş, ortalama değerlerinin farklılık gösterip göstermediğini ölçmek amacıyla bağımsız gruplar için t testi yapılmış, varyans analizi (ANOVA) uygulanmış ve anlamlılık düzeyi .05 düzeyinde benimsenmiştir.Öğretmen görüşlerine göre elde edilen bulgular sonucunda, okul müdürlerinin yönetim işlerine ayırdıkları zamana göre birinci olarak resmi işler, ikinci olarak eğitim-öğretim işleri, üçüncü olarak personel işleri, dördüncü olarak öğrenci işleri ve beşinci olarak okul-çevre işbirliği işlerine zaman ayırdıkları ortaya çıkmıştır. Aritmatik ortalamalar incelendiğinde öğretmenler, müdürlerin resmi işlere `tam' düzeyinde, eğitim-öğretim, öğrenci, personel ve okul-çevre işbirliği işlerine `büyük ölçüde' düzeyinde zaman ayırdıklarını belirtmişlerdir. Okul müdürlerinin yönetim işlerine ayırdıkları zaman, öğretmenlerin görev, cinsiyet, katıldıkları hizmet içi kurs ve seminer sayısı değişkenine ve görev yaptıkları okulun öğretmen sayısı ve yardımcı personel sayısı değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin yönetim işlerine ayırdıkları zaman da, öğretmenlerin eğitim düzeyi, hizmet süresi, okulun müdür başyardımcısı, memur sayısı, öğrenci sayısı, müdür yardımcısı değişkenlerine göre anlamlı bir farlılık oluşturduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: İlköğretim Okulu, İlköğretim Müdürü, Öğretmen, Yönetim İşleri, Zaman Yönetimi Effective use of time by directors, who serves in the formal elementary schools subject to Ministry of National Education, has been investigated in terms of the managerial affairs in this research and it has been tried to determine the use of time by directors in the managerial affairs according to perceptions of our teachers who are essential elements of our education system. It has been tried to determine the time allocated for the managerial affairs by setting forth the hypothesis of ?Use of time by directors in the managerial affairs has an effect on the success and efficiency? and it has been aimed at developing suggestions related to use of time by directors in the managerial affairs in order to increase success and efficiency.This study is based on the opinions of total 393 teachers composed of 211 class teachers and 182 branch teachers who constitute the research population and who serve in the formal elementary schools in Sarıyer County, Istanbul, in 2009-2010 academic year. It has been tried to set forth whether there is a relation between the time, allocated for the managerial affairs by elementary school directors and duty, gender, service period, educational level, in-service course and seminar number and demographical variants of the school in the teacher opinions or not. Sample has been constituted related to the questionnaire developed by researcher. Questionnaire is composed of two sections and first section is personal information form which is composed of 11 articles and second section is ?Effective Use of Time Scale in the Managerial Affairs by Directors? which is composed of 25 articles. Whole data, which is obtained as a result of questionnaire study by using Likert type questions, has been analyzed by entering them into SPSS program. Frequency and percentage values, arithmetic average, standard deviations of collected data have been determined and t test has been made for independent groups in order to measure whether average values differ or not, variant analysis (ANOVA) has been applied and significance level has been adopted in the level of .05.It has been determined as a result of the findings obtained according to teacher opinions that school masters allocate time firstly for official affairs, secondly for education and training affairs, thirdly for personnel affairs and fourthly for student affairs and fifthly for school-environmental cooperation affairs, pursuant to the time which they allocate for the managerial affairs. When arithmetic averages are investigated, teachers have stated that directors allocate time for official affairs in the ?full? level; and for education and training, student, personnel and school-environmental cooperation affairs in the ?substantial? level. The time allocated for managerial affairs by the school masters do not differ meaningfully according to duty, gender, participated in-service course and seminar number variant of the teachers and variant of teacher number and auxiliary staff number of the school where they perform duty. It has been seen that the time allocated for managerial affairs by school masters constitute a meaningful difference according to teacher perceptions of educational level of teachers, service period, director?s head assistant of the school, officer number, student number, vice-director variant.Keywords: Elementary School, Elementary School Director, Teacher, Managerial Affairs, Time Management
Collections