Türkiye`nin denim giysi ihracatının ülkelere göre tasarım farklılıkları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
16.y.y'da İtalya'da Cenova Limanı'nda çalışan gemiciler ve 18.y.y'da Amerika'da maden ocaklarında çalışanlar tarafından işçi elbisesi olarak kullanılmaya başlayan denim, 2. Dünya Savaşı ve sonrası toplumsal değişimlerin yaşandığı dönemlerde sembolik anlamlar üstlenmiştir. Günümüzde denim tekstil sektörünün vazgeçilmez ürünleri arasında yer almakta ve moda trendlerini belirlemede rol oynamaktadır. Türkiye'nin tekstil sektöründe önemli yeri olan denim, ihracattan da büyük pay almaktadır. Bu çalışmanın amacı denim hazır giyim ihracat yapan firmaların tasarımları incelemek ve ülkelere göre tasarım faklılıklarını ortaya koymaktır.Türkiye hazır giyim ihracatının dünya pazarında önemli yeri vardır. Türkiye'deki hazır giyim ihracatında büyük payı olan denim ihracatı ülkemiz ekonomisi açısından büyük önem taşımaktadır. Türkiye'deki denim ihracatı yapan firmalar son yıllarda kendilerini model tasarımı yönünde geliştirmişlerdir. Artık kendi oluşturdukları günün moda ve trendlerine uygun koleksiyonlarını yurt dışına pazarlamaktadırlar. Yapılan tasarımların günümüz rekabet ortamında fiyat açısından da istikrarlı olması gerekmektedir.Güncelliğini hiç kaybetmeyen denim kumaş zaman içinde, kullanım şekli açısından değişimi sırasında, sosyolojik anlamda da önem taşımaktadır ve toplumların yapılanmasında bir tür kimlik görevi üstlendiği gözlenmektedir.Bu çalışmada denim hazır giyim ihracatı yapan yedi firma incelenmiştir. İncelenen firmaların farklı Avrupa Birliği, Rusya-Eski Doğu Bloku ve Orta Doğu Ülkelerine ihracat yapıyor olması ve tasarım departmanların bulunuyor olmasına dikkat edilmiştir. Bu firmalarda üretilen modellerin öncelikle hangi ülke gruplarına ihraç edildiğini tespit edilmiş, buna göre modeller araştırılmıştır. Bu modeller; kalıp yapılarına, yıkama tekniklerine, baskı-nakış özelliklerine, kumaş yapılarına ve süsleme şekillerine göre incelenmiştir. Firmalara gidilerek gözlem yapılmış ve araştırmanın amacına uygun olarak belirlenmiş kişilere sorular yöneltilerek cevaplar alınmıştır. Bu şirketlerin çalışanları ile hareket edilerek ürünlerin kriterleri üzerinde gözlem ve incelemeye dayalı tarama modeli kullanılmıştır.Sonuç olarak Avrupa Birliği, Orta Doğu ve Rusya-Doğu Bloku Ülkelerine satılan ürünler çoğunlukla günün moda trendlerine uygun modeller olsa da tasarımlar küçük detaylarla birbirinden ayrılmaktadır. Bunun yanında klasik bazı tasarımların her ülkeye satıldığını görülmektedir. Yine gözlemlerimize göre, önce bir ülkede tercih edilen bir model daha sonra diğer ülkelerde de satılmaktadır.Avrupalılar çoğunlukla klasik modeller tercih etmektedirler. Kış ve yaz sezonu ayrılmaksızın orta kalınlıktaki kumaşları seçmektelerdir. Ruslar moda tredlerini anında takip ederek, çok değişken, abartılı modellerden ve bayanlarda vücut hatlarını ortaya çıkartan giysilerden kaçınmamaktadırlar. Orta Doğu ülkeleri denim trendlerini yakından takip edip, yeniliklere açık olarak her türlü modelleri giymektedirler. Özellikle erkek pantolonlarında trendlere uygun yıkama teknikleri ve kup stilleri kullanılmaktadır. Denim fabric, which started to be used as the sailors? costume in the 16th century and as the workers? garment in the 18th centuries has committed symbolic meanings in the periods during and after IInd World War when the social changes occured. In today?s world denim takes its place among indispensable products of the textile sector and plays an important role in setting fashion trends.The purpose of this study is to analyse the designs of the companies that export denim ready wear and to display the design differences according to countries.The denim ready wear export has a significant role in the world?s textile production market. Denim export has a big part in Turkey?s ready wear export. It is very important for the country?s economy. Turkish companies which export denim have recently improved in model designs. They market their own collections which follow today?s fashion and trends abroad. These collections must be stable in terms of prices in today?s competitive environment.Denim fabric, which never looses its popularity, has a sociological importance during the transformation of usage methods and undertakes a kind of identity task in structuring of the societies.In this study seven companies that export denim ready wear were investigated. Special attention was paid so that the companies that were investigated having design departments and export to different European Union, Russia, former Eastern Block and Middle East countries. The models produced at these companies exported to which country groups are determined and the models were studied. These models were investigated according to pattern structures, washing techniques, print- embroidery properties, fabric structures and garnish methods. Observations were made by company visits, interviews with the people who were specified as suitable for the purpose of the research and answers were noted. Cooperations were made with the staff and hatching model that is based on observation and investigation is used.As a result, although products that are sold to European Union, Russia, former Eastern Block and Middle East countries follow today?s fashion trends, designs are distinguished from each other with small details. Furthermore some classical designs are sold to every country. According to the observations, a model preferred at one country may meet with interest and be sold at another country.Europeans usually prefer classical models. They prefer fabric with medium thickness does not change seasonally. Russians immediately follow fashion trends and prefer very variable, fulsome models and clothes that expose body lines of women. Middle East countries follow denim trends closely and are open to changes and wear all types of models. Especially, washing techniques and cutting styles that match with the trends are used at mens? trousers.
Collections