Bankacılık sektöründe duygusal zeka ve yenilikçi iş davranışlarının iş tatmini üzerine etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde gerek ulusal gerek uluslararası alanda faaliyet gösteren tüm işletmeler etkin ve verimli performans sergileyebilmek için duygusal zekâsı ve iş tatmin seviyeleri yüksek, her türlü değişime ve gelişime ayak uydurabilen çalışanlara sahip olmaları gerekmektedir. Böylece küreselleşmenin etkisiyle oluşan rekabet ortamında işletmelerin rakiplerine karşı direnebilmeleri veya onlar üzerinde üstünlük sağlayabilmeleri daha kolay olabilmektedir. Özellikle de hizmet sektöründe yer alan işletmelerin küresel rekabet gücü elde edebilmeleri için bu tip çalışanları bünyelerinde bulundurmaları önem arz eden bir konu haline gelmiştir. Buna bağlı olarak bu çalışmada bankacılık sektöründe görev alan, kamu ve özel sermayeli banka çalışanlarının sahip oldukları duygusal zekâ ve yenilikçi iş davranışlarının iş tatmini üzerine olan etkileri ve birbirleri ile olan etkileşimlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmada ayrıca, duygusal zekâ, yenilikçi iş davranışları ve iş tatmininin çalışılan kurumu göre farklılaşıp farklılaşmadığı da araştırılmıştır. Araştırmada veri toplamı aracı olarak anket tekniği kullanılmıştır. Duygusal zekâ seviyesine ilişkin verileri elde etmek için Wong ve Law'un geliştirdiği duygusal zekâ ölçeğinden, yenilikçi iş davranışlarına ilişkin verileri elde etmek için Janssen'ın geliştirdiği ölçekten ve iş tatminine yönelik verileri elde edebilmek için ise; Weiss, Davis, England ve Lofquist tarafından geliştirilen kısaltılmış ?Minnesota? iş tatmini ölçeğinden yararlanılmıştır. Oluşturulan anketin 332 kişi üzerine uygulanması ile elde edilen verilerin analizinden sağlanan bulgular; duygusal zekâ ve yenilikçi iş davranışlarının iş tatmini ile arasında anlamlı ilişki ve etkilerin olduğunu ortaya koymuştur. Kurumsal açıdan sonuçlar incelendiğinde ise; yenilikçi iş davranışları ve duygusal zekâ açısından farklılıkların olduğu göze çarparken, iş tatminini etkileyen faktörler açısından sektörel bir farklılık söz konusu olmadığı görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Duygusal Zekâ, Yenilikçi İş davranışları, İş Tatmini, Bankacılık Sektörü Nowadays, in order to perform efficiently and productively, all companies either in national or international arena need to have employees whose emotional intelligence and job satisfaction levels are high, and who can keep up with all kinds of changes and developments. Thus it can be easier for the companies to resist and gain advantages over their competitors in the competitive environment caused by globalization. It has started to become more of an issue for the companies especially in the service sector to include such employees to be able to get global competition power. Accordingly, in this study it is aimed to set forth the effects of emotional intelligence and innovative work behaviors on job satisfaction of bankers employed in both state-owned and private banks in the banking sector, and also the interaction of these variables with each other. In addition, it has been also investigated if emotional intelligence, innovative work behaviors and job satisfaction differ in terms of the institution or not. Questionnaire technique has been used as a data collection tool in the research. It has been benefitted from the emotional intelligence scale developed by Wong and Law to obtain the data related to emotional intelligence level; the innovative work behavior scale developed by Janssen to obtain the data related to innovative work behaviors and; the short form of Minnesota job satisfaction scale developed by Weiss, Davis, England and Lofquist to obtain the data related to job satisfaction. The findings obtained from the questionnaire applied to 332 people have proven that there are significant relations and effects of emotional intelligence and innovative work behaviors with job satisfaction. When analysis results have been examined in terms of institutional factors, it has been confirmed that there have been significant differences on emotional intelligence and innovative work behaviors while there have not been any considerable differences on factors affecting job satisfaction.Key Words: Emotional Intelligence, Innovative Work Behaviors, Job Satisfaction, Banking Sector
Collections