Son dönem Türk dizilerinde kadının toplumsal kimliğinin değişimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son dönem Türk dizilerindeki kadın karakterler incelenerek, Türk toplum yapısında kadının kimliğinin değişiminin vurgulanması amaçlanmıştır.Son dönemde kadın kimliğinde meydana gelen değişimler Lajos Egri'nin diyalektik çözümlemesi yöntemi kullanılarak kadın ve erkek karakterler üç boyutlu olarak incelenmiştir.Bütün toplumlarda olduğu gibi toplumumuzda da cins ve cinsiyet ayrımı önemli bir konu teşkil etmektedir. Cins ve cinsiyet doğuştan getirilen özellikler olsa da toplumsal cinsiyet içinde yaşanılan topluma göre şekillenmektedir. Toplumların gelişmişlik düzeyi cins ve cinsiyet kavramlarındaki ayrımın boyutunu değiştirmektedir. Ülkemiz 1980'li yıllardan itibaren hızlı bir sanayileşme sürecine girmiş ve beraberinde toplum düzeninde bazı değişikliklere yol açmıştır. Bu süreçte kadın toplumda kendine yer edinmeye başlamış iş hayatına girmiş ve modernleşen toplumla birlikte kimliğinde değişiklikler istemiştir.Televizyon ilk kullanılmaya başladığı andan itibaren kitle iletişim araçları içinde en etkili ve en yaygınlaşan araç haline gelmiştir. Bunda elbette ki görsellik ve işitselliğin beraber kullanılması etkili olmuştur. Toplumda istenilen değişikliklerin benimsetilmesi için en çok televizyon dizilerine başvurulmuş ve yaratılan fenotipler aracılığıyla kadın modeller oluşturulmuştur. Bu kadın modeller toplumun ataerkil yapısını bozmayacak şekilde tasarlanıp istenilen yönde kadının değişimini sağlamaktadır.Bu tezde kadın kimliğinin değişiminin vurgulanması için Aşk-ı Memnu ve Kadın İsterse dizileri örnek alınmıştır. Örnek dizlerdeki kadın ve erkek karakterler incelenmiştir. Ataerkilliğin bir getirisi olan erkek egemen toplum yapısına uygun bir kadın profili amaçlanmıştır. Güçlü erkeği elde etmek için yalnız dişi veya yalnız iyi anne-fedakar eş olmak yeterli değildir, bu ikisinin bir sentezi olan kadın modeli gerekmektedir. Bu hipotezde güçlü erkeği elde etmek için hem eğitimli hem bakımlı ve dişi hem de fedakar eş-iyi anne olmak gerektiği açıklanmaya çalışılmıştır.Anahtar kelimeler: Toplumsal Cinsiyet, Kadın Kimliğinin Değişimi, Türk Televizyon Dizileri It is aimed to emphasize the change in the identity of the woman in Turkish society structure by examining the woman characters in the recent Turkish series.The changes seen in the woman identity in the recent year were examined by using the method of Lajos Egri and woman and man characters were examined as three dimensionalLike in all societies, gender and sex discrimination are very important subjects. Even though, gender and sex come from birth, social gender is shaped according to the society lived. Development level of the societies change the extent of the discrimination between gender and sex. Our country, enter into a fast industrialization process since 1980?s and it leads to some changes in the social order. In this process, woman started to have a place in society, enter into business life and wanted changes in her identity together with the modern society.Since it is used for the first time, television becomes the most effective and common among mass medium tools. Using visuality together with auditorily, affected this. For adopting the desired changes in the society, television series were used the most and through phenotypes, woman models were created. These woman models, were designed as not to disturb the patriarchal structure of the society and provide to change the woman in the desired way.In this thesis ?Aşk-ı Memnu? (Forbidden Love) and ?Kadın İsterse? (If Woman Wants) series were taken as examples. Woman and man characters were examined in these series. It is aimed to form a profile which is appropriate to the man dominant society structure which is a result of patriarchy. To be able to have a strong man, it is not enough to be female or a good mother-devoted wife only, a woman model who is a synthesis of these two concepts is needed. In these hypothesis, to be able to have a strong man, it is explained that a person should both educated and presantable as female and a devoted wife-good mother.Key words: Gender, Womens changing, Turkish TV serials.
Collections