Lise öğrencilerinin anne-baba tutumlarının öğrencilerin sosyal problem çözme becerilerine ve depresyon düzeylerine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı bireylerin anne baba tutumların depresyon ve problem çözme becerilerine ne derece etki ettiğini saptamaktır. Araştırma genel tarama modeline uygun olarak yapılmıştır. Araştırma 50 dokuzuncu sınıf öğrencisi ve 50 on ikinci. sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 100 kişi üzerinde yapılmıştır. Veriler katılımcılara uygulanan Beck Depresyon Ölçeği, Anne-Baba Tutum Envanteri ve Problem Çözme Envanteri üzerinden toplanmıştır. Anket ve ölçeklerden alınacak toplam puanların frekans ve yüzdeleri hesaplanarak anne babam tutumları, problem çözme becerileri ve depresyon düzeyleri belirlenmiştir. Analiz sonucunda bireylerin Anne-Baba Tutum envanteri puanlarının ortalama değerlerine bakıldığında bireylerin anne babalarından algıladığı tutumun demokratik olduğu görülmüştür. Bireylerin depresyon ölçeğinden aldığı puanlara bakıldığında grubun depresyon düzeyinin düşük olduğu görülmüştür. Problem çözme envanteri puanlarına bakıldığında problem çözme becerilerinin orta düzeyde olduğu görülmektedir. Bireylerin cinsiyetleri ile Anne-Baba Tutum envanteri puanları Mann Whitney U Testi ile karşılaştırılmış erkeklerin kızlara oranla anne babalarından algıladıkları demokratik tutum düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bireylerin cinsiyetleri ile depresyon ölçeği puanları Mann Whitney U Testi ile karşılaştırılmış kızların erkeklere oranla depresyon düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bireylerin cinsiyetleri ile Problem Çözme Becerileri Ölçeği puanları Mann Whitney U Testi ile karşılaştırılmış erkeklerin kızlara oranla problem çözme becerileri düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bireylerin yaşları ile Anne-Baba Tutum Envanteri puanları Kruskal Wallis Testi ile karşılaştırılmış ve bireylerin yaşları ile anne baba tutumları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bireylerin yaşları ile Depresyon ölçeğinden aldığı puanlar Kruskal Wallis Testi ile karşılaştırılmış 18 yaşında olan bireylerin diğer bireylere oranla depresyon düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır. bireylerin yaşları ile Problem Çözme Envanteri puanları Kruskal Wallis Testi ile karşılaştırılmış problem çözme becerileri ölçeği puanları açısından bireylerin yaşları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bireylerin hangi sınıfta olduğu ile Anne-Baba Tutum Envanterinden aldığı puanlar Mann Whitney U Testi ile karşılaştırılmış ve anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bireylerin hangi sınıfta olduğu ile Depresyon Ölçeğinden aldığı puanlar Mann Whitney U Testi ile karşılaştırılmış son sınıfta okuyan bireylerin birinci sınıfta okuyan bireylere oranla depresyon düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır. bireylerin hangi sınıfta oldukları ile Problem Çözme Envanteri puanları Mann Whitney U Testi ile karşılaştırılmış anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bireylerin doğum sırası ile Anne-Baba Tutum Envanterinden aldığı puanlar Kruskal Wallis Testi ile karşılaştırılmış ilk çocuk olan bireylerin diğer bireylere oranla anne babalarından algıladıkları demokratik tutum düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır. İlk çocuk olan bireylerin diğer bireylere oranla anne babalarından algıladıkları demokratik tutum düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır. bireylerin doğum sırası ile Depresyon Ölçeği puanları Kruskal Wallis Testi ile karşılaştırılmış anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bireylerin doğum sırası ile Problem Çözme Becerileri Ölçeği puanları Kruskal Wallis Testi ile karşılaştırılmış anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bireylerin annelerinin eğitim düzeyleri ile Anne-Baba Tutum Ölçeği puanları Kruskal Wallis Testi ile karşılaştırılmış anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bireylerin annelerinin eğitim düzeyleri ile Depresyon Ölçeği puanları Kruskal Wallis Testi ile karşılaştırılmış anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bireylerin annelerinin eğitim düzeyleri ile ile Problem Çözme Envanteri puanları Kruskal Wallis Testi ile karşılaştırılmış anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bireylerinin babalarının eğitim düzeyleri ile Anne-Baba Tutum Ölçeği puanları Kruskal Wallis Testi ile karşılaştırılmış babaları yüksek lisans ve üzeri mezun olan bireylerin diğer bireylere oranla anne babalarından algıladıkları demokratik tutum düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır. . Bireylerin babalarının eğitim düzeyleri ile Depresyon Ölçeği puanları Kruskal Wallis Testi ile karşılaştırılmış anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bireylerin babalarının eğitim düzeyleri ile Anne-Baba Tutum Ölçeği puanları Kruskal Wallis Testi ile karşılaştırılmış anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bireylerin Anne-Baba Tutum Ölçeği Puanları ile depresyon Ölçeği puanları karşılaştırılmış buna göre anne babadan algılan demokratik tutum arttıkça depresyonun azaldığı görülmüştür . Anne babadan algılan otoriter tutum arttıkça depresyon artmaktadır. Anne babadan algılan ilgisiz tutum arttıkça depresyon artmaktadır. Bireylerin Anne-Baba Tutum Envanteri puanları ile Problem Çözme Envanteri puanları karşılaştırılmış buna göre depresyon arttıkça problem çözme becerileri azaldığı görülmüştür.Anahtar Kelimeler : Depresyon, Sosyal Problem Çözme,Anne Baba Tutumları. The main purpose of this researchis to determine the degree of influence of parental attitudes of individuals to depression and problem solving skills.Research was done with accordance of general screening model. This study was made with 100 participants including 50 9th and 10th grade high school students. Data's were collected from applied procedures such as Beck Depression Scale, Parental Attitude Inventory and Problem Solving Inventory. The parental attitudes, problem solving skills and depression levels were calculated with total points taken from survey and scales. After results of analysis by looking at average value of Parental Attitudes Inventory scores the attitudes that individuals perceive from their parents are found to be democratic.If we look at the scores of depression scales of individuals we can see that depression levels are low. And if we look at problem solving inventory scores we can see that problem solving skills are at intermediate level. Democratic Attitudes of individuals perceived from their parents are to be seen high after comparing the scores between Parental Attitudes inventory and Mann Whitney U Test according to boys and girls ratio. Comparing the Depression Levels scores between Mann Whitney U Test with ratio girls to boys show us that Depression Levels are higher. And ratio boys to girls is also high in Problem Solving Skills. It can be resulted by comparing the Problem Solving Skills scores with Mann Whitney U Test.By comparing the Parental Attitudes Inventory scores with Kruskal Wallis Test could not be determined any meaningful difference between individuals. And this comparing for the Depression Levels will give us the results that individuals at age 18 have high depression levels rather than other individuals. Also Problem Solving Skills scores were compared with Kruskal Wallis test and also no meaningful difference were found between ages of individuals. Mann Whitney U Test was applied between the grades of individuals and scores taken from Parental Attititudes Inventory and no meaningful difference were found. Depression Levels scores compared with the grades of individuals by Mann Whitney U Test and depression levels of individuals at last grade are higher than individuals at first grade. But there is no meaningful difference in Problem Solving Skills between grades where individuals are. Democratic Attitudes of first baby individuals are to be found higher than other individuals while comparing the scores between births by Kruskal Wallis Test. No meaningful difference were found for Depression Levels between births of individuals. Also no difference was showed us by Kruskal Wallis Test for Problem Solving Skills between births. No difference were found while comparing the parents education levels by Kruskal Wallis Test for Parental Attitudes. For Depression Levels there is no difference between their parent's educations when testing with Kruskal Wallis Test. Also the same situation we can say for Problem Solving Skills.When looking at the results after comparing the father's educations of individuals with scores from Parental Attitudes by Kruskal Wallis Test can be seen that individual's Democratic Attitudes perceived from their parents graduated from master degree or higher is higher than others. But there is no difference for Depression Levels by Kruskall Wallis Test. Also no difference were found between fathers education and Parental Attitudes Scale. Parental Attitudes Scales were compared with Depression Level scores and as a result when democratic attitude is getting high then depression level is getting low. When authorities perceived from parents getting high the depression gets high. Increase in Indifferent attitude can increase depression. Parental Attitudes Inventory scores and Problem Solving Inventory scores were compared and according to this comparison when depression increase problem solving skills are decrease.Keywords : Depression , Social Problem Solving Skills, Effects Of AttitudesOf Parents
Collections