Takıntılı olma düzeyinin kişilerin genel kaygı, benlik algısı ve psikolojik dayanıklılık durumları açısından değişimlerinin eğitim düzeyleri, cinsiyetleri ve kardeşleri olup olmamasına göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı takıntılı olma düzeyinin kişilerin genel kaygı, benlik algısı ve psikolojik dayanıklılık durumları açısından değişimlerinin eğitim düzeyleri, cinsiyetleri ve kardeşleri olup olmamasına göre incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanının örneklemi, 2015 yılında İstanbul'da yaşayan, serbest dağlıma sahip toplam 420 yetişkin kişiden oluşmuştur. Araştırmada kişilerin takıntılı olma seviyeleri Hodgson ve ark. (1979)'nın Maudsley Obsesif Kompulsif Envanteri, genel kaygı seviyeleri Spielberger ve ark. (1972)'nın Sürekli Kaygı Envanteri, benlik tasarımı seviyeleri Gilbert ve ark. (1993)'nın Sosyal Karşılaştırma Ölçeği, psikolojik dayanıklılık seviyeleri Smith ve ark. (2010)'nın oluşturduğu Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği kullanılarak ölçülmüştür. Bu ölçeklerden aldıkları puanlar ve bu puanların cinsiyetlerine, eğitim düzeylerine ve kardeşleri bulunup bulunmamasına göre değişimleri incelenmiştir. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 15.00 programı kullanılmıştır. Değişkenler arası ilişkilerin belirlenmesi için Pearson Korelasyon Katsayısı, yordayıcı değişkenlerin incelenmesinde Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi, kişilerin takıntılı olma düzeyleriyle cinsiyet, kardeşe sahip olup olmama gibi demografik değişkenlere göre farklılığının analizinde Bağımsız Gruplar T – Testi, eğitim durumu demografik değişkenine göre farklılığında ise ANOVA analizi kullanılmıştır.Araştırma sonucunda katılımcıların takıntılı olma düzeyi ve genel kaygı, benlik algısı ve psikolojik dayanıklılık arasında anlamlı bir nedensellik ilişkisi vardır. Takıntılı olma düzeyleriyle genel kaygı ve psikolojik dayanıklılık arasında pozitif yönlü güçlü bir ilişki bulunmuştur. Ancak katılımcıların takıntılı olma düzeyiyle benlik algısı arasında ise negatif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca takıntılı olma düzeyleri; cinsiyet, kardeşe sahip olup olmama değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermemekte olduğu bulunmuştur. Son olarak katılımcıların takıntılı olma düzeylerinin eğitim durumlarından biriyle farklılık gösterdiği anlaşılmıştır. Eğitim durumu lise olan katılımcıların takıntılı olma durumları diğer eğitim durumlarına sahip olanlardan daha yüksek olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler : Takıntılı Olma Düzeyi, Genel Kaygı, Benlik Algısı, Psikolojik Dayanıklılık, Cinsiyet, Eğitim Düzeyi, Kardeşe Sahip Olma /Olmama, Yetişkin. A descriptive screening examination undertaken the look of obsession levels to general anxiety, self-esteem and psychological resilience in changes of gender, educational levels and had/ not had any siblings. The participants consisted of a total of 420 adults whose picked randomly. This is one examination of descriptive relation style was used. A total of 420 adults of İstanbul participated who picked randomly. The analyse data collected via four scales entitled `Maudsley Obsessive Compulsive Inventory` invented by Hodgson and companions. (1979), `Trait Anxiety Inventory` invented by Spielberger and companions (1972), `Social Comparison Scale` invented by Gilbert and companions (1993) and `Short Resilience Scale` invented by Smith and companions (2010). SPSS 15.00 program used to analyze. Pearson Correlation Analyse, Regression Analyse, Independent Samples T - Test, ANOVA Analyse performed to analyze the data. The results shows significant effects in obsession levels, general anxiety, self-esteem and psychological resilience of participants. The strong effect was found in obsession levels -general anxiety and psychological resilience. A significantly negative effect seen on participants obsession levels and self-esteems. Results from this study revealed that, participants obsession levels did not vary according to genders and had/ not had any siblings. Finally, obsession levels of participants did vary one of the education level. Participants who only had high school education was more obsessive than other educational leveled participants.Key Words : Obsession Levels, General Anxiety, Self-Perception, Psychological Resilience, Gender, Educational Level, Had/ Not Had Any Siblings,Adult.
Collections