Okul öncesi dönemde çocuğu olan evli bireylerin duygusal zekâ düzeylerinin ve problem çözme becerilerinin evlilik uyumu ile ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönemde çocuğu olan evli bireylerin duygusal zekâ düzeylerinin ve problem çözme becerilerinin evlilik uyumu ile ilişkisini araştırmaktır. Bu amaçla çalışmaya İstanbul ili Bağcılar ilçesinde anaokulunda çocuğu olan 205 kadın ve 91 erkek toplam 296 evli birey katılmıştır.Veri toplama aracı olarak, Acar tarafından Türkçe'ye çevrilen ve geçerlilik, güvenilirlik çalışmaları yapılan Bar-On Duygusal Zekâ Ölçeği, Baugh, Avery ve Sheets-Hawoth tarafından geliştirilen, Türkçe standardizasyonu Hünler ve Gençöz tarafından yapılmış olan Evlilikte Problem Çözme Ölçeği, Locke ve Wallace tarafından geliştirilen, Tutarel-Kışlak tarafından Türkçe'ye uyarlanan Evlilik Uyum Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows programı kullanılmış olup değişkenler arası ilişkilerin ortaya konması için korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Bağımlı değişkenlerle demografik değişkenlere göre değişimi ise Bağımsız Örneklem t-Testi ve ANOVA ile ölçülmüştür.Araştırmanın sonuçlarına göre, duygusal zekâ, evlilikte problem çözme ile evlilik uyumu arasındaki neden sonuç ilişkisini belirlemek üzere yapılan regresyon analizi istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Duygusal zekâ düzeyi ile evlilik uyumu düzeyi pozitif yönde anlamlı düzeyde ilişkilidir. Evlilikte problem çözme becerisi düzeyi de evlilik uyumu düzeyi ile pozitif yönde anlamlı ölçüde ilişkilidir. Araştırma sırasında elde edilen bulgular literatürde yer alan araştırmalar eşliğinde tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to investigate the relationship between marital adjustment, problem solving skills and emotional intelligence levels of married couples who have pre-school aged child. A total of 296 participant (205 female, 91 male) who have preschool aged child educated in Bağcılar, İstanbul were included in the study.Participants were informed about the study and they have filled in Personal Information Form developed by the researcher, and Bar-On Emotional Intelligence Inventory which was adapted to Turkish by Acar, and Marital Problem Solving Scale which were developed by Baugh, Avery and Sheets-Hawoth and standardized in Turkish by Hünler and Gençöz and Marital Adjustment Scale developed by Tutarel-Kışlak. SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows was used to analyze the data. Correlation and regression analayses were applied to reveal the relationship between variables. Independent Samples T-Test and One Way ANOVA were used to indicate the differences of marital adjustment scores, problem solving skills and emotional intelligence levels based on demographical variables.Regression analysis for relationship between marital adjustment, problem solving skills and emotional intelligence levels were statistically significant. There is a significant uphill relationship between emotional intelligence and marital adjustment. Problem solving skills and marital adjustment were also related each other. Results were discussed with the literature.
Collections