Kabin memurlarının tükenmişlik düzeylerinin örgütsel bağlılık ve çalışma performanslarına etkisi üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, kabin memurlarının tükenmişlik düzeylerinin örgütsel bağlılık ve çalışma performanslarını nasıl etkilediğinin araştırılmasıdır. Araştırma Türkiye'de faaliyet gösteren ve İstanbul İl'i Atatürk Hava Limanını merkez olarak tanımlamış Türk hava yolu şirketlerini kapsamaktadır. Araştırmada, tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma Atatürk Hava Limanı Dış ve İç Hatlar gümrüksüz alan içinde bulunan 312 kabin memuruna `Kişisel Bilgi Formu`, `Tükenmişlik Ölçeği`, `Örgütsel Bağlılık Ölçeği` ve `Çalışma Performansı Ölçeği` anket formlarını cevaplandırılması ile sürdürülmüştür.Araştırma sonuçlarına göre kabin memurlarının genel tükenmişlik ve duygusal tükenme düzeylerinin orta düzeyde, duyarsızlaşma düzeylerinin düşük ve kişisel başarı hislerinin ise ortanın üzerinde bulunmuştur. Kabin memurlarının duygusal bağlılıkları yüksek, normatif bağlılıkları ortanın üzerinde ve devam bağlılıkları orta düzeydedir. Kabin memurlarının çalışma performansı ise yüksek düzeyde bulunmuştur. Yapılan hipotez testlerinde cinsiyet ve daha önce bir işte çalışıp çalışmama durumlarına göre farklılık saptanmamıştır. Kabin memurlarının yaş, medeni durum, eğitim, kabin içindeki iş pozisyonu ve çalışma yılları değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Kabin memurlarına yapılan korelasyon ve regresyon analizlerinde ise anlamlı düzeyde ilişki tespit edilmiştir. Araştırmanın sonunda kabin memurlarının örgütsel bağlılık düzeylerinin ve çalışma performanslarının artırılmasına yönelik, tükenmişlik sendromunun da azaltılmasına yönelik öneriler geliştirilmiştir. The aim of this study is to investigate how the burnout levels of cabin crews affect organizational commitment and work performance. Research covers domestic airline companies operating in Turkey. Relational scanning method was used as research method. The research was carried out by answering the questionnaire forms of `Demographic Form`, `Burnout Scale`, `Organizational Commitment Scale` and `Work Performance Scale` to 312 cabin crews in Atatürk Airport International and Domestic duty-free area.According to the results of the research; The general burnout and emotional exhaustion levels of the cabin crews were found to be moderately determined, and the levels of personal depersonalization were lower than the average. In the study, it was determined that the emotional commitment of cabin crews was high. The normative commitment of the cabin crews is above the middle and the continuation commitment is moderate. The performance of the cabin crews was found to be high.The hypothesis tests did not reveal any difference according to gender and whether or not to work before. A significant difference was found according to the variables of age, marital status, education, job position and working years of the cabin crews. Correlation and regression analysis of cabin crews showed a significant relationship. At the end of the study, suggestions were developed for increasing the organizational commitment levels and working performances of cabin officers and reducing burnout syndrome.
Collections