Ergenlerde ahlaki uzaklaşma ile riskli davranışlar ve empati yeteneği arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ERGENLERDE AHLAKİ UZAKLAŞMA İLE RİSKLİ DAVRANIŞLAR VE EMPATİ YETENEĞİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİBu araştırma, lise öğrencilerinde ahlaki uzaklaşma ile riskli davranışlar ve empati yeteneği arasındaki ilişkiyi inceleyen bir çalışmadır. Çalışma grubu, Denizli'nin Merkezefendi ilçesinde bulunan 2016-2017 öğretim yılı güz döneminde lise son sınıfta öğrenim gören ve yaşları 17,18 ve 19 olan 243'ü (%61,5) kadın, 152'si (%38,5) erkek olmak üzere toplam 395 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada öğrencilerin toplum tarafından onaylanmayan davranışlar karşısında oluşan olumsuz duygulardan kurtulmak için sosyal ve bilişsel olarak başvurduğu yolları belirlemek için 'Ahlaki Uzaklaşma Ölçeği', ergenlik döneminde çok sık karşılaşılan riskli davranışları saptamak için 'Kuraldışı Davranış Ölçeği' ve empatik eğilimlerinin ortaya çıkarmak için 'Empatik Eğilim Ölçeği' kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler SPSS 22.0 programında analiz edilmiştir. Verilerin analizinde Mann Whitney ve Kruskal Wallis ve Spearman korelasyon testleri uygulanmıştır. Sonuçlara göre ahlaki uzaklaşma ve riskli davranışlar erkeklerde daha fazla görülmüştür. Ahlaki uzaklaşma arttıkça riskli davranışlarda artış olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar literatürle tutarlıdır. Riskli davranışlar ile empatik eğilim ve ahlaki uzaklaşma ile empatik eğilim arasında anlamlı pozitif yönlü bir ilişki olduğu saptandı. Literatürde bu konuda yapılan çalışmalar ile elde edilen bulgular arasında anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Yapılan bu çalışmada örneklemin geniş kitlelerle yapılma ihtiyacının olması ve ergenlerin olumsuz yargılanma endişesiyle yanıtlama şekillerinin bu doğrultuda gerçekleşmiş olabileceği göz önünde bulundurularak literatürden farklı bulgular elde edildiği düşünülmektedir. INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN MORAL DISENGEGAMENT, RISKY BEHAVIOR AND EMPATHY SKILL IN ADOLESCENTSThis study aims to find the correlation between moral disengegament, risky behavior and empathy skill in adolecents. The study group consisted of 395 grades high school students studying at 12th grade in fall of 2016-2017. Education year in Denizli/Merkezefendi aged between 17,18 and 19 years of whom; 243 were (61,5 percent of participants) female and 152 were (38,5 percent of participants) male persons.The study employed the 'Moral Disengegament Scale' to determine the methods, both social and mental, utilized by the students to be free of the negative emotions brought by the socially unfavourable behaviour, the 'Delinquency Scale' to determine the risky behaviors, most commonly encountered during adolescence, and 'Empathic Tendency Scale` to determine their tendency when it comes to empathyData collected with the aformentioned scales were analised using SPSS 22.0. Mann Whitney, Kruskal Wallis and Spearman correlation analysis were also applied during analysis of the data. Moreover, the study was also evaluated in terms of age and gender variables.This findings have shown moral disengagement and risk behavior observed with boys were higher than girls which is consistent with the past literature. It was also concluded that there is a meaningful direct proportion between the empathic tendecy and moral disengegament and risky behavior. These results, are inconsistent in places with the literature. This may be attributed to the need for social desirability and larger groups of students included in the analysis.
Collections