Havacılıkta bilgisayar mühendisliği uygulamaları ve bir hipoksi alarm sistemi tasarımı önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye 2000'li yılların başından itibaren havacılık sektöründe bir atılım yapmış 2000'li yılların başında dışa bağımlı olarak sürdürdüğü gelişmelerin neticesinde kendi uçağını yapmayı hedef olarak belirlemiştir. 2006 yılında `Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı Projesi` ile başlayan havacılık ve uzay teknolojilerindeki atağın 2020'li yıllarda özgün tasarımlarla meyvelerini vermesi planlanmaktadır. Bu tez ile havacılıkta halen çözülemeyen, can ve uçak kayıplarına sebep olan hipoksinin sonuçlarını ortadan kaldırabilmek maksadıyla bir tasarım ortaya konmaya çalışılmıştır. Tezin ilk beş bölümünde sırasıyla konuya alt yapı oluşturacak temel aerodinamik kavramlar, uçaktaki bilgisayar teknolojileri, uçuş kontrol bilgisayarları ve sistemleri, uçuş uyarı sistemleri ile hipoksi ve atmosfer başlıkları incelenmiştir. Altıncı bölümde hipoksi ve uçakların yere çarpmasına karşı geliştirilen sistemler incelendikten sonra tez konusu tasarım sunulmuştur. After the beginning of 2000's Turkey made a move in aviation industry and after that time aimed to construct national airplane thus reduce foreign dependency on aviation. The TAI Hürkuş Development Program started with an agreement signed between Turkish Under secretariat for Defense Industries and TAI in March 2006. Under the agreement the company will design, manufacture and complete the civil certification the aircraft to European Aviation Safety Agency CS 23 standards. Starting with Hürkuş Turkey plans to be a original design manufacturer country by 2020. With this master thesis I tried to set out a design for solving hypoxia related crashes which is still a big problem for aviation both military and commercial planes. With the first five chapters in this master thesis it is aimed to develop a knowledge for the reader who do not have aviation background. First chapter covers basic aerodynamic concepts, second chapter covers computer technologies in aviation, third chapter covers flight control computers and systems. In the fourth chapter you can find flight warning systems. Chapter five covers concepts about hypoxia and atmosphere. In the last chapter after analyzing ground collision avoidance systems and hypoxia alert systems; hypoxia alert and collision avoidance system algorithm design which is the title of this master thesis is presented to the readers.
Collections