Show simple item record

dc.contributor.advisorDalyan, Murat Gökhan
dc.contributor.authorÖzkaya, Bayram
dc.date.accessioned2021-05-09T09:21:48Z
dc.date.available2021-05-09T09:21:48Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-31
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/709190
dc.description.abstractOsmanlı Devleti'nin himayesinde yaşayan azınlıklar, nüfus olarak kalabalık oldukları Rumeli topraklarında çeşitli okullar açmışlardır. Eğitim amaçlı kurulan bu okullar, zamanla farklı amaçlara hizmet eden yapılar haline gelmiştir. Bu çalışmada azınlık okullarının faaliyetleri konusunda araştırma ve incelemeler ele alınmış, nitel araştırma yöntemlerinden birisi olan doküman incelemesi yapılmıştır. Azınlık okullarının yapmış olduğu faaliyetlerle ilgili araştırma yapılırken, Osmanlı Devleti'nin Maarif salname kayıtları ile kanun ve nizamnamelerin yayımlandığı düsturlar incelenerek gerekli veriler elde edilmiştir. Çalışmamızın esas kaynakları olan Maarif salnameleri ve düsturlardan başka konumuz ile alakalı kaynak, makale, tez ve dokümanlardan da yararlanılmıştır. Toplanan veriler sonucunda azınlık okullarının isimleri, dereceleri, kuruldukları şehir ve kasabalar, erkek ve kız öğrenci mevcutları gibi istatistikî bilgiler Osmanlıcadan Türkçeye tercüme edilerek tablolar halinde sunulmuştur. Araştırma sonucunda; Osmanlı bünyesinde yaşayan azınlıkların Osmanlı Devleti'nin gücünü kaybetmesini fırsat bilerek, özellikle nüfus olarak kalabalık oldukları yerlerde bolca eğitim kurumları açmış oldukları, bu okulların zamanla eğitim amacı dışına çıkarak her milletin (Rum, Bulgar, Sırp) kendi bağımsızlığı, mezhep ve kültürünün yayılması için kullanılan araçlar haline geldiği, Müslüman halkın yoğun olarak yaşadığı İşkodra, Kosova gibi vilayetlerde bu okulları kullanarak onları asimile etmeye çalıştıkları tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: Azınlık Okulları, Maarif Salnameleri, Maarif-i Umumiye Nizamnamesi, Düstur.
dc.description.abstractIn this study, the schools that founded by minorities living under auspices of Ottoman in Rumelian areas are researched and analyzed.In this study the document review is used which is one of the quantitative research methods.While the activities that performed by minority schools were being researching; the required data had obtained by examining the Ottoman State's Law Book that contains recording of lesson plans and laws and regulations. Beside the Lesson Plans and Law Books which are basis source of our research; the sources, articles, theses and documents which relate to our subject were utilized as well.As a result of required data; the names, degrees, cities and towns where they are founded, number of boys and girls in the classrooms, etc. statistical informations of Minority Schools were presented in charts by translating from Ottoman Turkish into Turkish. At the end of the research; the minorities living under auspices of Ottoman has found a lot of educational institution especially on the areas where their population is high by taking advantage of the Ottoman's loss of power; beside the educations that given by these schools, they were turned to a tool for spreading of each nation's (Greek, Bulgarian, Serbian) own independence, denomination and culture; and also the endeavor of assimilation by founding these schools in provinces as like Shkoder, Kosovo where Muslim people were identified.Key Words: Minority Schools, Lesson Plans, The Law of Founding Secondary School, Law Book.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTarihtr_TR
dc.subjectHistoryen_US
dc.titleOsmanlı maarif salnamelerine ve düsturlarınagöre Rumeli`deki azınlık okulları
dc.title.alternativeThe minority schools in rumelia according to lesson plans and education schedules of Ottoman
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-31
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10285594
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid606143
dc.description.pages210
dc.publisher.disciplineSosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess