Türk milli eğitim sisteminde eğitim teknolojisi politikaları ve uygulamaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
126 12.ÖZET Bu çalışmanın amacı, Türk Milli Eğitim Sisteminin eğitim teknolojisi alanına ilişkin politika ve uygulamalarım analiz etmektir. Bu bağlamda önce eğitim teknolojisi alanının temelleri ile Türk Milli Eğitim Sisteminin uygulamadaki yansımaları belirlenmiştir. Sonra, bu amaçla, 1923-2000 yıllan arasında yayınlanmış bulunan aşağıdaki dokümanlar incelenmiştir: Hükümet programları, Milli Eğitim Şura raporları, Ulusal Kalkınma Planlan ve ilgili kanun ve yönetmelikler. Araştırma sonucunda Milli Eğitim Bakanlığının bu peryotta eğitim teknolojisi amaçlı birçok proje başlattığı, ancak yeterli finansman, eleman ve teknik donanım sağlanmadığından hedeflere istenen düzeyde ulaşılmadığı saptanmıştır. Buna ek olarak seksenlerden sonra eğitim teknolojisi alanındaki etkinliklerin Bilgisayar Destekli Eğitim çalışmaları ile sınırlı kaldığı görülmüştür. Sonuç olarak; Türk Eğitim Sisteminin eğitim teknolojisine ilişkin politika ve uygulamalarının çağdaş gelişmelerden uzak olduğu söylenebilir. 127 ABSTRACT The main purpose of this study is to analyse policies and applications of the Turkish Ministry of Education in relation to the field of educational technology. In this context, first the theoretical basis of the field of the educational technology and its reflections to the Turkish educational system have been identified. For this purpose then, the following documents that have been published between 1923-2000 have been researched: Governments' programmes, reports of national education meetings and national developmental plans, and the relevant laws and regulations. At the end of the study, it has been found that although the Ministry of Education have taken a number of steps, during that period, to integrate the educational technology applications to the system, because of the lack of financial, personnel and hardware support the goals have not been reached at a desirable level. Additionally, activities that took place after the eighties have been limited with the computer assisted education activities. Finally, it can be said that the policies and applications of the Turkish Ministry of education concerning the field of educational technology is far away from the contemporary developments in the area.
Collections