Alienation and absurd elements in the works of Sam Shepard and tom stoppard
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalısmada Sam Shepard ve Tom Stoppard'ın oyunlarında temel temalararasında yer alan varolussal korkular, yabancılasma, absürt, toplumsal ve ahlakiçeliskilerin ele alınıs biçimi karsılastırmalı olarak ortaya konulmustur.`Amerikan rüyası'nın ve mitlerin ölümü, hayaller, yapmacık eylemler veyalanlarla dolu yasamın sıkıcılıgından kaçma arzusu, makinelesme sonucugeleneksel degerlerin kaybolusu, umutsuz kimlik ve köken arayısı ve ailenin çöküsüShepard'ın varolussal ve absürt oyunlarının temel dayanaklarıdır. Shepard'ınoyunlarında kötülügün kaynagı genetige dayandırılır. Bu nedenle kötülük toplumunbütün katmanlarında vardır. Yazara göre iyi ve kötü sadece yanılsamadan ibarettirçünkü herkes dogustan lanetlidir.Shepard'ın aksine, Stoppard entelektüel bir arka plana sahiptir veoyunlarında mizah duygusunu derin bir tarih ve felsefe bilgisiyle birlestirerekkullanır. Gerçeklikle yanılsamayı iç içe verme yetisine sahip olan yazarınyapıtlarında bu iki öge, ustaca bir arada kullanılır. Stoppard aynı zamanda zıtdurumlar üzerinden oyunsu bir atmosfer kurabilen ve bunu keyifli bir oyunadönüstürme basarısını gösterebilen bir sanatçıdır. Beceriksiz kisilerini karmasıkdurumlarla ugrastırarak insanın çaresizligini ortaya koymak, Stoppard'ın sıklıklabasvurdugu bir yaklasımdır. Yazarın, kisilerinin güçsüzlügü ve çaresizligi; daralandünyalar, kaotik ve acımasız çevre, saskın karakterler, gerçek ve yanılsamaçatısması, süphecilik, belirsizlik ve kadere karsı koyma gibi temaları ustalıklıbiçimde verebilme yetisi, onu absürt tiyatronun önde gelen yazarlarından biri yapar.Bu iki çagdas yazar, bireyin amaçsızlıgını, güçsüzlügünü vekontrolsüzlügünü ortaya koymada farklı yaklasımlar sergilemelerine ragmen, herikisi de yabancılasma ve absürdizmi oyunlarının temeline yerlestirirler. Böyleceyasadıkları dönemin bunalımlarını tiyatro aynasında güçlü bir biçimde yansıtmayıbasarırlar. In this study we sought to expose how existential fears, alienation, absurdand social and moral contradictions dominate the works of Sam Shepard and TomStoppard comparatively.The death of the American dream and myths, the desire to escape from theboredom of daily life which is full of dreams, pretensions and lies, the loss oftraditional values due to the mechanization, the desperate search for identity androots, the collapse of the families are the clear evidence of Shepard?s absurd as wellas existential way of writing. The power of inheritance is so effective in Shepard?splay that he reduces all humanity in a single class: the evils. The good or right isonly a misleading illusion since everybody is guilty by blood.Unlike Shepard, Stoppard tends to use more intellectual background byblending his sophisticated ability of sense of humour with his deep study of historyand philosophy. Stoppard has a real gift in intermingling reality and illusion in hisplays. He masterfully meets the improbable and unrelated objects. He is asophisticated intellectual who enjoys dealing with the contradictory situations andplaying with them. Putting inept characters in such a confused milieu and forcingthem to evade are his recurring methods of presentation. The helplessness andpowerlessness of his characters, the shrinkage of the world in which they aresqueezed, a cruel and chaotic environment, the bewildered characters, the clash ofreality and illusion, scepticism, ambiguity, revolt against a deterministic destiny arethe major themes approaching him to the masters of the absurd playwrights.Although both playwrights have quite different methods and style inpresenting the aimlessness, powerlessness and uncontrollability of the individuals,and the meaninglessness of their actions, absurdity and alienation of humanity aretheir major themes. Thus, the playwrights manage to reflect the boredom of life inmodern period masterfully.
Collections