The role of intellectual capital in thecreative leadership: experimental study in Salahaddin University– Erbil, Iraq
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı entelektüel sermaye bileşenleri olan İnsan sermayesi, yapısal sermaye ve ilişkisel sermayenin deneysel rolünü Eril'dekiSalahaddinÜniversitesinin yenilikçi liderlik durumunu araştırmaktır.Araştırma ile belirlenen metodoloji, araştırma problemi, birkaç soru ile bağımsız değişken olan entelektüel sermaye ile yenilikçi liderliği temsil eden bağımlı bir değişkene odaklanılarak sınıflandırılmıştır. Buna göre, çalışma için kavramsal bir şematasarlanmış ve daha sonra, birkaç istatistiksel teste tabi tutulan hipotezlerin kabul edilip edilmediği test edilmiştir.Tanımlayıcı istatistikler, Salahaddin Üniversitesi-Erbil şehri örneklemi ile ortalama, standart sapma ve t-testleri kullanarak değişkenlerin önemli özelliklerini nicel olarak kullanılmıştır. Eril'de bulunan 14 üniversitenin kolejlerini temsil eden anket formları 104 kişiye dağıtarak (100) geçerli anket form analiz için elde edilmiştir. Araştırmada sosyal bilimlerde tercih edilenSPSS 22.0paket programı kullanılmıştır. Buna göre, yenilikçi bir liderliğin ilişki ve öngörüsünün derecesini belirlemek için sırasıyla Faktör analizi, Spearmankorelasyonu, çoklu regresyon analizi ve ANOVA uygulanmıştır.Bulgular, yenilikçi liderlikte en önemli faktörün, entelektüel sermaye bileşenleri içinde insan sermayesi olduğunu, daha sonra ilişkisel ve yapısal sermayenin geldiği sonucuna ulaşılmıştır. Dahası, sonuçlar, beşeri, yapısal ve ilişkisel sermaye bileşenlerinin entelektüel sermaye oluşmasında önemli bir yere sahip olduğunu göstermiştir. Buna ek olarak, çalışma entelektüel sermaye ve bağımlı değişken arasında yenilikçi liderliğin kolektif değişkenler ve kısmi bileşenler üzerinde bir korelasyon etkisine sahip olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler:Entelektüel Sermaye, İnsan Sermayesi, Yapısal Sermaye, İlişkisel Sermaye, Yenilikçi Liderlik, Kabiliyetler, Güç, Etki ve Deneyim. The purposes of the present study are to investigate the role of intellectual capital through its components namely; human capital, structural capital, and relational capitalin the creative leadership which is experimentally conducted in SalahaddinUniversity-Erbil.Hence, the methodology adopted by the study is to classify the study's problem, by probing several questions, focused on the nature of the relationship and effect between independent variableintellectual capital and a dependent variable that represents the creative leadership.Accordingly, a conceptual scheme designed for the study, then produced three main hypotheses, so to make sure that the hypotheses are accepted or may not, they also subjected to several statistical tests. Therefore, the descriptive statistics were used to quantitatively describe the important features of the variablesand scopes as well as the study population which is Salahaddin University-Erbil city, via using mean, standard deviations, and t-tests. Which are represented in all 14 university's colleges locating in Erbil, subsequently distributing (104) questionnaire form on the respondents, (100) valid form were obtained for analysis. Statistical package for social scientists (SPSS V-22) was used. Accordingly,Factor analysis, Spearman correlation, multiple regression analysis and ANOVA respectively were applied in order to determine the degree of the relationship and prediction of a creative leadership.Findings, the study reaches to some conclusions, furthermost notably presence the high rank of importance for human capital between intellectual capital components, and the relational capital and structural capital came at the second and third place of their rank of importance. Moreover, the results showed that the human capital, structural capital and relational capital components contain an exclusive entity and these components have an important relation in forming the intellectual capital. In addition, the studyfound a correlation and effect between intellectual capital and dependentvariable the creative leadership on the collective variables and partial levels (components).Keywords:Intellectual Capital,Human Capital, Structural Capital, Relational Capital, Creative Leadership, Leader, Skills, Power, influence, and Experience.
Collections